De laatste schoolweek!

7 mei 2017 - Hongkong, Hongkong

Op zaterdag 22 april werden de Koningsspelen door het Nederlandse Consulaat georganiseerd voor de Nederlandse community in Hong Kong. Via onze school email werden we gevraagd of we als vrijwilligers mee wilden helpen met het begeleiden van de spelletjes voor de kinderen. Dit leek ons erg leuk. Er werd een whatsapp groep aangemaakt met nog een paar andere vrijwilligers. Vandaag was het dus zover, om 13.00 werden we verwacht. Helaas hadden we deze ochtend typisch Nederlands weer (flinke stortbuien). Even was het nog de vraag of het door zal gaan, maar gelukkig klaarde het precies op toen we aan de spelletjes wilden beginnen. Er waren veel eet kraampjes met allemaal typisch Nederlandse hapjes waaronder haring, kroketten, mosselen, frikadellen, poffertjes, erwtensoep.! Natuurlijk kon ik de verleiding van een broodje Haring niet weerstaan. Langzamerhand stoomde het vol met Nederlandse gezinnen. Het deed me erg denken aan mijn tijd in Azië waarin we ook aan dit soort activiteiten deelnamen. Ook deed de gehele sfeer me er aan denken. Zo schakelden de kinderen de hele tijd moeiteloos van Nederlands naar Engels over. Rond 14.00 gingen we de spelletjes opzetten. En natuurlijk zal Hong Kong, Hong Kong niet zijn als er geen moderne twist aan wordt gegeven. Zo waren er geen ouderwetse spelletjes zoals koekhappen en sjoelen, maar moderne versies zoals de wasmanden race, het waterpistolen spel en auto sjoelen georganiseerd. Ik werd verantwoordelijk gesteld voor de wasmanden race. In totaal waren er rond de 70 kinderen met allemaal verschillende leeftijden. Ze werden in 9 groepjes ingedeeld en gingen de 9 spellen af die elk rond de 10-15min duurde. Het was nog best intensief om non-stop het spel te begeleiden. Elke keer moest ik namelijk de was weer terughangen en het spel uitleggen. Maar het was wel leuk om te doen en de kinderen hadden er veel plezier in. Ook de ouders kon ik blij maken met het nieuws hun kinderen prima de was kunnen doen en ophangen! Na de spelletjes bestelden we nog wat eten (goedgevulde erwtensoep) en hielpen we met opruimen. Rond 5 uur stapten we moe maar voldaan uit de Nederlandse bubbel en back into reality. Het was leuk om weer even in de Nederlandse cultuur te stappen, maar ik geniet nu weer even van de Aziatische culturen. Op dinsdag rondde we het vak persuasive communicatie af met een grote presentatie. Op donderdag had ik mijn grote examen voor het vak strategic communication. Dit was een erg bijzondere methode, het was namelijk een interactief examen waarbij de vragen op de powerpoint slides getoond werden en we er samen met de docent niet één maar twee keer doorheen gingen. Bij elke vraag stonden we super lang stil. De toets duurde dus een eeuwigheid. Ondanks dat hield ik er wel een goed gevoel aan over (inmiddels heb ik het cijfer terug en dit is wederom een A). Na de toets ging ik gelijk weer verder met leren, maar dan voor het vak international communication. Het examen hiervoor had ik namelijk de volgende ochtend al. Ondanks het feit dat ik niet geslapen had kon ik toch de motivatie vinden om te leren. ‘s Avonds ontspanden we en keken we in een mini bioscoopje midden in de bibliotheek van school de film The Truman Show. Dit was erg leuk, een beetje jammer dat we dit pas aan het einde van het semester ontdekten. Die nacht sliep ik helaas weer niet waardoor ik met in totaal maar 4 uurtjes slaap in twee nachten om 9 uur het examen voor international communicanten zat te maken. Inmiddels heb ik te horen gekregen dat ik 26.5 van de 30 punten hierop heb gescoord en het gemiddelde lag op 20. Na de toets hadden we nog een kleine bespreking met het groepje over het onderzoek en konden we ook dat gaan inleveren. Alleen de essay voor het vak happiness moest ik nog inleveren en ik had vakantie! De essay had ik in principe al af maar omdat ik erg moe was leek het mij verstandig om het de volgende dag met een frisse blik nog één keer door te lezen en op te sturen. En daarmee is het officieel mijn semester hier in Hong Kong is voorbij voor Ina en mij! Dit vierden we dan geheel in stijl op vrijdag avond. Ina’s buddy had namelijk tickets geboekt voor een dinner cruise op Victoria Harbour! Zijn moeder zit namelijk in de live band en kon dus korting voor ons regelen! Om 20.00 stapten we op de boot. We hadden een erg mooie tafel voor ons vieren vooraan en naast het raam. Elke avond om 20.00 is er de light show op Victoria Harbour. Alle skyscrapers worden dan door spotlights verlicht in allerlei kleuren. Dit hebben we al vanaf de havenkant gezien, maar vanaf het water op het dakterras van de cruise was nog net wat bijzonderder. We zaten er nu namelijk middenin. Dit duurde ongeveer 15 minuten, daarna konden we gaan eten. Het was een erg goed buffet bestaande uit heerlijke salades, koude voorgerechten, warme gerechten en een groot dessert buffet. Het was erg lekker! Aan het einde van de cruise besloten we nog even op de dansvloer te gaan en de moeder van één van de buddies te steunen met de Macarena. Dit zou ik niet zo snel in Nederland doen, maar omdat ik nog maar een weekje in Hong Kong was besloot ik gewoon even lekker gek te doen. Na de twee uur durende cruise meerden we weer aan. Aangezien Ina de hoogste rooftop bar ter wereld nog op haar lijstje had staan besloten we hier heen te gaan. De buddies waren hier beiden nog nooit geweest. De Ozone bar was op de 118de verdieping van de RitzCarlton hotel. Het was er erg en de jongens voelden zich een beetje ongemakkelijk, er waren voornamelijk internationale gasten. Aangezien we dit bezoekje van tevoren niet gepland hadden voldeed een buddy niet aan de dresscode. Hij had namelijk een korte broek aan, wat niet bleek te mogen. Hij kreeg dus een lange broek te leen. Ik vond het een beetje raar want er waren veel vrouwen die een super kort jurkje aan hadden, wat je eigenlijk geen jurkje kunt noemen, en wel gewoon naar binnen mochten. De Ozone bar was verder erg mooi, we besloten in het buitengedeelte een drankje te drinken. Natuurlijk kostte het wel wat maar het uitzicht was wel spectaculair. Helaas waren er overal ramen waardoor het uitzicht niet goed overkomt op de foto’s. Ik ben met mijn vader naar een andere rooftop bar geweest, wat ik wat ‘echter’ vond aangezien we daar in de directe buitenlucht zaten. Nadat we de drankjes op hadden namen we de taxi terug. Het was een super leuke avond en ook erg gezellig om met lokale studenten op te trekken. Na twee slapeloze nachten, viel ik om half 2 als een blok in slaap.

1. Opa en oma Meppel.:
    7 mei 2017
    Hoi Marit.Dank voor jouw uitgebreide verslag van de Koningspelen.Leuk dat jullie beschikbaar waren voor vrijwilligerswerk.Jouw tijd in Hongkong zit er nu bijna op en begint het avontuur in Vietnam.Je hebt de laatste examens geweldig gedaan ondanks je slapeloosheid.Vanaf nu relaxen hoor.We kijken uit naar de volgende blogs.Hier alles OK.Heel veel liefs van ons beiden O&O PS.Goede reis dinsdag!
  2. Evelien:
    11 mei 2017
    Marit is dit alweer je laatste verslag? Jammer hoor was erg leuk om te lezen. Als je straks weer thuis bent maak je maar weer een ander blog aan. Xxx