Leren, feestjes en Easter break

4 mei 2017 - Hongkong, Hongkong

Eindelijk ging ik naar Mr Wong’s wat vooral onder de exchange students ‘the place to be’ is.  Je exchange in Hong Kong is namelijk niet compleet zonder een bezoekje aan dit restaurant te brengen. Op Facebook was een event aangemaakt genaamd the last supper. Want het semester loopt al weer bijna ten einde! Zo bizar. Easter break zit er namelijk al weer aan te komen waarin veel mensen op reis gaan. Het was een hele beleving. Mr Wong is de eigenaar en is een erg apart mannetje. Je betaalt 60 dollar en krijgt dan een grote maaltijd van wat de pot schaft en onbeperkt bier (waarschijnlijk de werkelijke reden dat het zo populair is). Hij was niet op de hoogte van dit event maar bij Wong’s is er altijd plek! Want als dit er niet meer in het restaurant of op zijn terras is dan breid hij gewoon uit op het terrein naast hem. Zelfs als het bouwplaats is. Hij rolde tafels er heen en toverde krukjes tevoorschijn. Het eten was niet om naar huis te schrijven maar een belevenis was het zeker! Deze (2 à 3) weken stonden in het teken van de laatste schoolopdrachten afronden. Zo had ik meteen de dag na Tokio een presentatie voor het vak Interactive Digital Media,  de week er na op 11 april een toets voor het vak Persuasive Communication en op woensdag al een final exam voor het vak Interactive Digital Media. Het cijfer van dit examen kregen we direct terug en ik had 39 van de 40 vragen goed ook kregen we de final semester grade te horen wat een A+ is voor mij. Het cijfer systeem is hier anders dan in Nederland. Hier krijg je namelijk letters waarbij A het hoogst is. Er wordt ook nog een onderscheid gemaakt tussen een gewone A, een A- en een A+. Het allerhoogste wat je kunt scoren is dus een A+. Dit systeem kende ik altijd vanuit de Amerikaanse high school films. Naast school deden we nog genoeg leuke dingen. Zo hadden we op zaterdag 8 april een boat party voor exchange students op Victoria Harbour. We stapten met een groep van 60 man ’s ochtends om 10 uur op de twee luxe boten vanaf de pier Tsim Tsa Tsui en brachten de rest van de dag door op de boot en in het water. Na ongeveer 2 uur varen ging het schip voor anker en konden we gaan zwemmen! We sprongen van het dek af (wat achteraf blijkbaar niet scheen te mogen) en  ondernamen verschillende activiteiten. Er was zelfs een boot ritje met een banaan geregeld. Ook op de boten zelf was van alles te beleven. Zo konden we heerlijk chillen op het dek of kaart spelletjes doen beneden bij de grote tafel. Ik heb me dan ook zeker niet verveeld! Ook troffen we het met het weer. Het was rond de 26-27 graden. Rond half 5 voerden we weer terug naar de haven van Hong Kong. Dit was even een magisch momentje aangezien de zon bijna onder ging wat een prachtig gouden gloed gaf op de Victoria Harbour met haar mooie wolkenkrabbers. Rond 6 uur meerden we weer aan en gingen we terug naar de campus.

De aankomende dagen moesten we namelijk weer hard aan de bak. Ik had meerdere presentaties, werkte aan verschillende (groeps)-opdrachten en had  in totaal 4 examens. Het was voor mij dus niet mogelijk om in de easter break op reis te gaan. Veel exchange students deden dit wel aangezien de officiële examen periode pas in Mei is. Mijn afdeling is de enige die zich hier niet aanhoudt en alle examens in april inplant. Dit vind ik niet erg aangezien ik de hele maand mei nu vrij heb om te reizen! Aangezien Ina al op 1 mei vertrekt moest ze al van een paar mensen afscheid nemen. We gingen dan ook regelmatig uiteten, waaronder naar het Michelin ster dim sum restaurant Tim Ho Wan. Om de Easter break in the luiden hadden we op donderdag avond een full moon rooftop party. Daarvoor gingen Ina en ik nog naar een Dutch Fashion talk wat een onderdeel was van the Dutch Days in Hong Kong. In de gehele maand april worden er allemaal activiteiten georganiseerd in de aanloop naar Koningsdag, genaamd Dutch Days in Hong Kong en in samenwerking met het Nederlandse Consulaat. Zo zijn er verschillende talks en lectures in het kader van Nederlandse ondernemerschap, worden er diverse filmavonden gehouden waarin Nederlandse films afgespeeld worden, zijn er verschillende Nederlandse concerten en nog veel meer. Wij besloten naar de Fashion talk te gaan. Dit was erg interessant! Zo werden er drie verschillende Nederlandse ondernemers uitgenodigd die elk succesvol waren in de mode-industrie in Hong Kong. Twee van hen hadden startups opgericht en één vrouw was werkzaam als graphic designer van het merk Tommy Hilffiger voor heel Asia Pacific. Het was erg leerzaam om over hun visie, werkervaring en perspectief te horen over ondernemerschap in Hong Kong. De locatie was erg chique en gelukkig hadden we ons hier ook naar gekleed. Het was leuk om ons eventjes niet student te voelen. Ook gingen Ina, Lea en ik nog naar een andere Dutch Talk, maar dit keer als onderwerp architectuur in Hong Kong. Wederom weer erg interessant. Het was iets minder chique en er waren vier mensen uitgenodigd vanuit het vakgebied. Er werden vier presentaties gegeven door een architect, een city planner en twee fotografen. Erg leuk om de verschillende perspectieven te horen. Het onderwerp ging vooral over de verdwijnende identiteit van Hong Kong. Hier werd vanuit een Nederlands perspectief naar gekeken en oplossingen voorgesteld. Na de talk aten we nog sushi en gingen we weer terug.

Op eerste Paasdag deed ik eindelijk de beroemde hike Lion’s Rock. Veel studenten hadden dit in de eerste weken al gedaan. Samen met twee Australische vriendinnen Nene en Jasmine waren we al een tijdje van plan deze hike te gaan doen. Alleen wilde we steeds wachten voor het perfecte moment hiervoor, aangezien je een heel mooi uitzicht over Hong Kong hebt. We wilde dus op een mooie heldere dag gaan. De tijd begon nu wel te dringen dus besloten we heel ambitieus dit op eerste Paasdag te doen met 27graden! De hike is dichtbij de campus en duurde in totaal 3.5 uur waarbij je in de eerste helft non-stop aan het klimmen bent. Toen de zon eenmaal doorkwam was het echt bloedheet. Ondanks de zware omstandigheden bereikten we de top (Lion’s rock) en maakten we uiteraard veel foto’s. Uitgeput maar voldaan liepen we weer terug. Dit betekende dat we op tweede Paasdag onze brunch dik verdiend hadden. We besloten onze Paasbrunch in Central te houden bij een erg leuk restaurant genaamd Home Live Eat. Het was erg prijzig maar het was het helemaal waard! De porties waren namelijk erg lekker en goed gevuld. Daarna bezochten we nog the Man Mo Temple wat midden in de stad lag en erg mooi was.

Aangezien Ina al bijna vertrekt (1mei) besloten we nog wat speciale plekjes te bezoeken. Zo gingen we naar twee restaurants waar we de eerste week in Hong Kong ook heen gingen. Hier haalden we veel bijzondere herinneringen van onze exchange op. Want ongelofelijk dat we inmiddels al weer bijna 4 maanden verder zijn. Ik weet dat het cliché klinkt maar de tijd is echt om gevlogen. Sommige dingen uit de eerste week voelde nog aan als de dag van gisteren. Maar wat hebben we ook veel mooie dingen beleefd!

De rest van de week werkten we erg hard aan onder andere een groot onderzoeksproject voor het vak International Communication. Dit was best pittig aangezien we in SPSS (statistiek programma) moesten werken en groepsgenoten hadden die niet of nauwelijks communiceerden. Het leverde wat gestress op maar het lukte ons toch om ons project op vrijdag op een goede manier te presenteren. ’s Avonds organiseerden Ina en ik een Dutch Dinner voor the floor. We maakten hutspot met worst. In totaal waren we met zijn achten. Om kwart  voor 7 begonnen we met het schillen van de aardappelen en wortels en waren pas om kwart over 8 klaar met koken! Maar het was het waard want iedereen vond het erg lekker. Zelfs ik kon een Nederlandse maaltijd zo op zijn tijd wel weer eens waarderen. De hutspot werd door de lokale studenten met stokjes gegeten wat we erg grappig vonden. Als toetje hadden we een soort mona toetje gehaald met Nederlandse stroopwafels. Het was een erg gezellige avond.

1. Christel:
    4 mei 2017
    Heel veel groetjes van terschelling!
    Je bent klaar met je studie!
    Maak van de komende reisweken nog een onvergetelijke tijd! Sterkte met het afscheid van H K !
  2. Opa en oma Meppel.:
    4 mei 2017
    lieve Marit. Dank voor jouw uitvoerig verslag van de laatste dagen die je door brengt in Hongkong.Wij sluiten ons aan bij de woorden van Christel. Over enkele dagen zit het er op,Je zult wel een dubbel gevoel hebben;Een voortreffelijke tijd in Hongkong en de uitstapjes en nu een welverdiende vakantie in Vietnam en op Balie,Daarna terug naar Holland.Daar kijken wij naar uit!Maar voor eerst een fijne tijd in Azie ((vervolg) toegewenst. Liefs van ons..O+O