Reizen plannen, HK ballet en Ocean Park

29 maart 2017 - Hongkong, Hongkong

Deze week heb ik me vooral bezig gehouden met het plannen van mijn reis voor na het semester. Het is zo bizar hoe snel de tijd gaat! Ik kan het nauwelijks geloven dat mijn studie hier al over een maandje er op zit (lichtelijke paniekaanval omdat er nog veel moet gebeuren).  Aangezien ik de hele maand mei heb om te reizen ging ik me hier maar eens in verdiepen. En stiekem ook omdat het erg leuk is om te doen :) Met mijn ouders heb ik de verschillende hotels en resorts voor Bali uitgekozen en geboekt. Van 29mei tot en met 12 juni gaan we namelijk met zijn drieën naar Bali waarna we vervolgens nog 5 dagen in Hong Kong zullen zijn. De vliegtickets zijn geboekt en ik ben op 16 juni weer terug in Nederland. Maar voordat ik op vakantie met mijn ouders ga heb ik nog veel tijd om zelf te reizen. Dit wil ik heel erg graag in Vietnam gaan doen. Vandaar dat ik op 9 mei (ja mijn laatste dag als 20-jarige!) naar Hanoi vlieg. Ik zal op mijn verjaardag dus in mijn eentje wakker worden, maar niet voor lang aangezien een Deense vriendin (Sophie) ook naar Hanoi  komt. We gaan dus lekker samen mijn verjaardag in Vietnam vieren! Een mooiere plek om dit te doen is er niet, lijkt me. Daarna gaan we een trip in Noord-Vietnam doen. Dit houdt in dat we op 11 mei met de nachtbus naar Sapa gaan, waar we de volgende ochtend vroeg aankomen. Hier gaan we met de lokale etnische groepen door de rijstvelden hiken, krijgen we een lekkere lunch en diner en overnachten we in een homestay. De volgende dag hiken we terug en gaan we met de bus weer naar Hanoi waar we in een hostel slapen. Daarna gaan we naar het magische Halong Bay waar ik als kind nog erg veel mooie herinneringen aan heb. Hier gaan we de cocktailcruise doen! Na al dat hiken hebben we namelijk wel wat cocktails en ontspanning verdiend lijk me. De hele dag zullen we door de mooie omgeving varen en krijgen we lunch, ondernemen we water activiteiten en krijgen we een seafood bbq dinner. We overnachten in bungalows op een privé-eiland waar een groot kampvuur en feest gehouden wordt. De volgende dag gaan we weer aan boord en komen we ’s avonds in Hanoi aan. Ook hier hebben we de hostels al geboekt. Op 16 mei vertrekt Sophie weer en vanaf dan zal ik dus voor het eerst in mijn eentje gaan reizen. Wat ik nog best wel spannen vind, maar weet zeker dat het een geweldige ervaring zal zijn. Ik zal namelijk nooit echt alleen zijn aangezien ik in hostels zal overnachten. Mijn globale planning ik in zuidelijke richtig naar het centrale gedeelte van Vietnam (Hoi an) ga reizen en mijn reis uiteindelijk beëindig in mijn ex-hometown Ho Chi Minh City. Hoe ik deze 12 dagen exact ga invullen is nog niet duidelijk, het enige wat vast staat is dat ik op 29 mei het vliegtuig pak van Ho Chi Minh City naar Denpasar Bali.

Super leuk en spannend allemaal, maar er moest deze week ook hard gewerkt worden. Zo had ik op vrijdag een erg grote presentatie van 35min gehouden! Het was voor het vak happiness en ons griepje bestond uit 9 man! De docent zei dat hij impressed was, dus volgens mij zit dat wel goed. ik ben erg blij dat deze groepsopdracht afgerond is en dat het eindeloze gepuzzel in onze planningen om eens af te kunnen spreken eindelijk voorbij is. ’s Avonds ging ik naar de balletvoorstelling Coppelia, dat uitgevoerd werd door de HK balletgroep. Het was een erg mooie voorstelling en het vond plaats in een prachtig theaterzaal. Wij, als typische studenten, maakten natuurlijk gebruik van de 50% student discount en betaalden niet meer dan 7euro voor de voorstelling! Ondanks dat we de goedkoopste kaarten hadden, hadden we op het balkon erg mooi uitzicht op de dansers. Die overigens erg goed waren! Kortom een geslaagde avond.

De volgende dag ging ik samen met Chloë (Zwitserse) en Lisa-Marie (Canadese) naar het bekende pretpark Ocean Park. Doordat de weersvoorspelling niet zo goed was, was het er erg rustig. De langste wachttijd was 30 min voor de kabelbaan die je naar de andere kant van het pretpark brengt. De rest van de wachttijden waren niet langer dan 15 min en bij sommige attracties konden we zelfs direct doorlopen. Ideaal! Het weer was bewolkt maar de temperatuur was prima. Het bijzondere aan dit park is de unieke ligging op de berg grenzend aan het water. Vanuit elke attractie had je prachtig uitzicht over de baai van Hong Kong Island. Ook verbindt de kabelbaan het ene gedeelte, waar de dieren zijn, van het park aan het andere gedeelte van het park waar de attracties zijn. We konden alle attracties doen die we wilden en begonnen ook gelijk met de leukste en engste achtbaan. Ik ben zelfs nog in de vrijval geweest, waar we weliswaar heel kort voordat we naar beneden vielen, prachtig uitzicht hadden. Tegen het einde van de middag namen we de kabelbaan weer terug naar het bergdal en beginpunt van het park waar we verschillende dieren bekeken. Zo hebben we de koala’s, kangaroes, panda’s en heel veel vissen in het grote aquarium gespot. Rond 6 uur waren we behoorlijk moe en namen we de metro terug naar de campus. Bij de uitgang vroegen we een Chinees meisje een foto van ons te maken. Dit deed ze maar natuurlijk wilde ze zelf ook met ons op de foto. Ze vroeg een Chinese vrouw deze te maken, die vervolgens ook weer met ons op de foto wilde moest. En zo werden wij nog de hoofdattractie. Ina was inmiddels al naar Tokio gevlogen en aangezien ik haar al gauw achterna vlieg moest ik nog veel individuele deadlines inleveren, die ik allemaal op tijd af kreeg. Zondag avond had ik helaas al weer mijn allerlaatste yoga les. Het was een bijzondere ervaring om eens les te krijgen van een echte Indiase yogi!

Op maandag ben ik naar een erg interessante conferentie geweest, wat door mijn internationale communicatie docent georganiseerd werd. Dit was overigens niet verplicht. De hele dag werden er workshops gegeven door professoren van verschillende universiteiten waaronder Stanford University. Het thema was het ontstaan van de  politieke polarisatie in de VS, Korea en Hong Kong. Tussendoor heb ik samen met een groepsgenoot een hele marketing strategie, thema, creatief concept en slogan bedacht en heb ik mijn motivatiebrief en CV aangescherpt voor een erg leuke zomerstage. Een erg productieve dag en tegen het einde van de dag had ik het gevoel dat mijn hoofd explodeerde. Ik kon dus wel wat ontspanning gebruiken. Ik ging dan ook gezellig met een aantal meiden naar Kowloon City (Thaise wijk) waar we heerlijk Thais hebben gegeten. Helaas kreeg ik op dinsdag te horen dat mijn vlucht voor de volgende dag 12 uur vertraagd was. Dit houdt in dat ik inplaats van 13:40 op woensdag nu om 2:00 op donderdag nacht vlieg. Erg jammer aangezien ik donderdag erg moe in Tokio zal aankomen. Maar helaas is er niks aan te doen en moet ik het gewoon accepteren. Momenteel zit ik dus niet op het vliegveld maar op school deze reisblog te typen en ga ik zo dan maar naar mijn les die ik nu niet hoef te missen. Desondanks heb ik super veel zin in Tokio en kan ik niet wachten om Emely morgen weer te zien!

1. Ton Zweegers:
    29 maart 2017
    Hoi Marit, Leuk verslag weer. Fijn, dat je ons zo op de hoogte houdt van je belevenissen. Ik ben benieuwd naar de zomerstage? hartelijke groet, Ton
  2. Jenny leerink:
    25 april 2017
    Hoi Marit ,
    Ik henb genoten van je verslag over Hongkong en Vietnam.
    veel plezier in Tokyo en we zien elkaar weer als je thuis bent.
  3. Marit Voogd:
    25 april 2017
    Ah dankjewel Ton en Jenny leuk dat jullie er ook plezier aan beleven. En Jenny volgens mij haal je Vietnam en Tokyo door elkaar haha. Geeft niet hoor. Ik zie je weer op de eikepage!