Het avontuur begint!

9 januari 2017 - Hongkong, Hongkong

02-01-2017 (Maandag)

Om 6.00 's ochtends werd ik door de wekker gewekt. Het was eindelijk zover vandaag begint het nieuwe avontuur. Ik ga namelijk voor een heel semester (januari - mei) studeren op de City University of Hong Kong. Maar eerst moest ik er nog voor zorgen dat ik op tijd in het vliegtuig stapte. Hoewel mijn 2 koffers al bijna helemaal ingepakt waren werd het toch nog een stressvolle ochtend. Zo kreeg ik één koffer nu al nauwelijks dicht (ben ik niet echt trots op. Ik mocht namelijk 46 kilo aan baggage meenemen en daar zat ik nu al precies op. Toen de koffers eenmaal met veel moeite uiteindelijk dicht konden, vertrok ik samen met mijn uitzwaai comité (papa, mama, Emma en Elmer) naar Schiphol. Daar ontmoette ik mijn reisgenootje Ina. Het inchecken ging voorspoedig we dronken nog een Nederlands kopje koffie en moesten toen afscheid nemen van onze families. Dit was geen fijn moment. Het was een soort van dubbel gevoel. Aan de ene kant is het moeilijk om je familie te moeten achterlaten, maar aan de andere kant ben je ook klaar om het avontuur aan te gaan. Na een paar dikke knuffels liepen we naar de douane en lieten we onze familie achter. Gelukkig hoefden we dit niet alleen te doorstaan maar hadden we steun aan elkaar. We moesten ons uiteindelijk nog haasten om op tijd bij de gate te verschijnen. Eenmaal in het vliegtuig konden we alle zorgen van ons afzetten. We zaten naast elkaar en hebben voorval veel films gekeken. Ook kregen we twee grote Indiase maaltijden. Heerlijk om weel Aziatisch te eten! Na ongeveer 8 uur gevlogen te hebben landden we in Delhi. Hier hadden we een overstap van 2 uur, wat ideaal was.

03-01-2017 (Dinsdag)

Vervolgens stapten we in het vliegtuig naar Hong Kong. Doordat er dichte mist was, liepen we wat vertraging op. Ook hier zaten we naast elkaar. We probeerden wat te slapen, maar ik deed geen oog dicht helaas. Wel kregen we een westers ontbijtje. Na 4.5 uur landde we in Hong Kong, wat voor 5 maanden onze nieuwe thuis zou zijn. Alles verliep erg voorspoedig. We waren zo door de douane heen en konden onze koffers direct afhalen. Het was dus tijd voor onze welverdiende koffie bij de Delifrance! Om 11.30 verzamelden we ons bij de MacDonalds. Hier werden we opgehaald door de shuttlebus van school. We maakten meteen contact met andere exchange students. In de bus keken we onze ogen uit. Wat een fascinerende stad. Van wolkenkrabbers tot groene bergen alles kwam voorbij. Na 20 minuten werden we bij onze studenten residentie gedropt. Hier checkten we in. Ik kwam erachter dat Ina mijn nieuwe kamergenoot zou zijn! Er zijn in totaal 11 halls waarvan wij in de 11de sliepen. Dit was ook nog eens de nieuwste. De kamer was redelijk klein, maar ik was op het ergste voorbereid dus het viel mij alles mee. We fristen ons even op en gingen daarna met een groepje naar de arrival hall voor international students. Hier werden we meteen al heel hartelijk opgevangen. We kregen gratis hapjes, souveniertje (oa. een CityU hoodie) en kletsten met veel lolale en exchange students. Er heerste meteen een erg prettige sfeer. Iedereen was zo ontzettend vriendelijk! Ook schreven we ons in voor de International Student Society. Zij organiseren namelijk veel leuke evenementen voor exchange students. Alle local students die daar hielpen waren heel open minded en erg geïnteresseerd in ons.

Daarna kregen we een campus tour, deze hadden we hard nodig. De campus is namelijk zo groot. Ik ben nu al een paar keer verdwaald. Er zijn veel kantines met heerlijk Aziatische eten :) en verschillende academic buildings. De school campus wordt door een loopbrug met de student residence verbonden. Ook grenst het aan een grote mall genaamd Festival Walk. Dit is een erg luxe en groot warenhuis met o.a. dure merken als Calvin Klein en Brooks Brothers. Typisch dat dit aan een universiteit grenst...De school heeft verder nog meer faciliteiten waaronder: een olympisch zwembad, een grote bibliotheek, een bank, een health centre, een sportcentrum etc. Na de tour aten Ina en ik nog even een kleine snack in de kantine op de campus. Daarna was het tijd om naar de Ikea te gaan. We moesten ons verzamelen op de rotonde van de student residence. Hier werden we door bussen opgepikt en naar de IKEA gebracht. Wel grappig dat mijn allereerste ervaring buiten de universiteit de IKEA was. We kregen een uur de tijd om de basis behoeften als een kussen, dekbed etc. te kopen. Daarna werden we weer naar de student residence gebracht.

Inmiddels was het alweer 20:00 geweest en hadden we behoorlijk wat trek. De buddies hadden geregeld dat we om half 9 met alle exchange students die die dag aangekomen waren naar een populair lokaal restaurant gingen. Het was ongeveer 25min lopen. Overdag is het een lokale markt met allemaal verschillende stalletjes en kraampjes. Er om heen zitten allemaal lokale restaurantjes. Deze zijn erg populair onder de locals. Zelf was ik hier nooit terechtgekomen aangezien het er van de buitenkant een beetje aftands uitzag. De uitspraak 'never judge a book by its cover' was hier zeker op van toepassing. Want het eten was echt heerlijk! We waren ongeveer met 60 man en zaten verspreid over verschillende tafeltjes. Het hele menu was in het Chinees waardoor de buddies voor ons bestelden. Onze buddy bestelde allemaal verschillende gerechtjes die we met zijn allen konden delen. Ik heb geen idee wat ik nou allemaal precies heb gegeten, maar het was heerlijk! Shared dining is hier namelijk erg gebruikelijk. Aangezien ik altijd van alles wil proeven (vandaar de naam grazer) vind ik dit helemaal niet erg . We kregen allemaal een  klein kommetje , een lepel en natuurlijk eetstokjes. Het was soms nog best een uitdaging om een gerechtje veilig in het kommetje te krijgen. Ook kregen we een kan met heet water om het kommetje en de stokjes in om te spoelen. De drankjes in Hong Kong zijn voornamelijk erg zoet. Zo bestelde ik een groot glas lemon iced tea, waar behoorlijk wat suikerklontjes inzat. Aangezien Ina en ik inmiddels al 35 uur op waren, waren we behoorlijk gesloopt. We besloten met een paar mensen terug te lopen naar de student residence. Dit was nog een hele opgave. We moesten meerdere malen de weg terug vragen. Uiteindelijk deden we er 35 minuten over, maar het spectaculaire uitzicht op de verschillende wolkenkrabbers maakte alles goed. We waren rond 12uur terug in onze kamer , nadat we onze bedden hadden opgemaakt vielen we meteen als een blok in slaap.

04-01-2017 (Woensdag)

Ik werd pas om 11uur wakker, wat voor mij echt een uitzondering is. Ina sliep uit tot 12 uur. We hadden onze slaap dus echt nodig. Nadat we ons opgefrist hadden gingen we naar één van de kantines om te 'ontbijten'. Er is ontzettend veel keus in eten. Aangezien het menu per dagdeel varieert konden we niet meer voor de ontbijt opties gaan. Er werden dus vooral grote lunch gerechten geserveerd. We besloten nu nog even op safe te spelen en gingen allebei voor een goedgevulde volkoren sandwich, een bak met vers fruit en een vruchtensapje.  Daarna besloten we een lekkere Starbucks cappuccino (jawel onze campus verkoopt starbucks!) buiten in de zon bij een vijver en tempeltje op te drinken. Het was heerlijk weer 23 graden! Vandaag moest er veel geregeld worden, zo haalden we onze studentenID en Octopuscard (dit is een soort studentenOV). Na veel heen en weer geloop was het ons gelukt om beide kaarten te krijgen. We gingen nog even wat boodschappen doen in de grote supermarkt Taste in Festival Walk. We keken onze ogen uit hier. Tot onze grote schrik waren we hier namelijk meer dan 1.5uur geweest en was het al bijna 19.00. 's Avonds besloten we te gaan eten met de grote groep exchange students die die dag gearriveerd waren. We gingen weer naar dezelfde plek als de vorige avond, maar nu in een ander restaurant. Er werd binnen no-time 4 tafels uitgerold voor 45 man. Ook hier lieten we de buddies bestellen. Ik raakte in gesprek met een heel aardig canadees meisje. We deden ook een voorstelronde rond de tafel en hadden al heel veel lol. Het eten was echt super lekker en in totaal kostte het maar 70 hong kong dollar (8,5 euro). Daarna aten we nog een egg waffle wat een typische specialiteit van Hong Kong is. We waren rond 1 uur weer op de kamer.

05-01-2017 (Donderdag)

Helaas had ik nauwelijks geslapen en kreeg ik keelpijn in de nacht. De combinatie van een jet lag, de verandering in klimaat, weinig slaap en de airco werd mij waarschijnlijk een beetje te veel. We gingen opnieuw opzoek naar een plekje om ontbijt te halen. Helaas bleek dit moeilijker te zijn dan gedacht. Zo probeerden we eerst andere kantine uit waar ze wel toast en gebakken eieren serveerden, maar alleen inclusief een pastagerecht. Hier hadden we nog niet echt zin in. Na veel heen en weer geloop tussen de gebouwen gingen we weer voor hetzelfde ontbijt als de dag ervoor. Daarna meldden we ons aan voor de excursie naar lamma Island die speciaal georganiseerd wordt voor exchange students. We haalden weer een lekkere Starbucks cappuccino en gingen naar de welcoming session van de universiteit voor alle exchange students. Na deze sessie deden we onze derde poging om de koffers uit te pakken. We hadden om 7.30 afgesproken met een groepje om samen te gaan eten. Het lukte ons om 1 koffer uit te pakken :) We gingen Mong Kok in wat de drukst bevolkte plek ter wereld schijnt te zijn, met namelijk 130.000 mensen per km²! Toen we eenmaal uit de metro stapte keken we onze ogen uit, wat een levendigheid! Overal zag je eetkraampjes, reclameborden en winkeltjes. Het was allemaal zo kleurrijk. Aangezien we op een doordeweekse avond gingen vond ik de drukte nog wel mee vallen. We gingen met een groepje van 9 meiden uiteten bij een heerlijk Koreaans restaurant. Ik ging voor een Bi Bim Bap met inktvis. Dit was zoooo lekker! Nadat we uitgegeten hadden gingen we naar Ladies Market. Dit is de bekendste markt van Hong Kong en is een kilometer lang. Je kunt er souvenirs, elektronica, kleding en tassen kopen. Het was super leuk om hier overheen te slenteren. Toen we de markt helemaal afgelopen waren pakten we de metro weer terug naar 'huis'. We haalden nog wat bij de supermarkt, waaronder ontbijt zodat we dit niet meer op school hoeven te halen. In onze hall kwamen we Gina tegen. Zij is een local student en is een van onze hall tutors. We nodigden haar even uit om binnen te komen en lieten haar stroopwafels en drop proeven. De stroopwafels scoorden een stuk hoger dan het drop ;) Dezelfde avond was er een feestje in the skygarden voor de exchange students. We besloten even een kijkje te nemen. Een kijkje kun je het haast niet noemen, want we waren er nog niet 1 minuut toen de beveiliger het feest stop legde. Het was namelijk precies 23.00 wat de sluitingstijd is voor het dakterras. Volgende keer beter. De keelpijn werd steeds erger, hopelijk zou een goede nachtrust helpen.

06-01-2017 (Vrijdag)

Helaas had ik weer nauwelijks geslapen en was mijn keelpijn erger geworden. Toch besloot ik vroeg op te staan om naar een introductie over de verschillende diensten en faciliteiten van de school te gaan. Tijdens deze introductie voelde ik me even heel beroerd. Toch was het wel even nuttig om te gaan omdat vooral de sport faciliteiten me erg aanspraken. Zo worden er ook verschillende PE (gym) lessen georganiseerd waarvoor je je kunt opgeven. Yoga of Pilates leek mij wel leuk om te doen. Na deze introductie gingen we terug naar de international meeting hall en kregen we weer lekkere hapjes aangeboden. Ook praatten we even met de locals en kregen we leuke tips opgegeven. Ik knapte weer een beetje op gelukkig. Om 15.00 was de introductie van onze 'College' (in Nederlands Faculteit). Ik val namelijk onder de faculteit: Liberal Arts and Social Sciences (CLASS). Dit was een algememe sessie voor alle studenten die onder deze college vallen. Daarin heb je weer een stuk of 8 richtingen ook wel Departments genoemd. Ik hoor bij de Department of Communication en Media. Tijdens deze introductie konden we onze aanmelden voor éeén van de twee excursies die georganiseerd werden. Ik meldde me aan voor de excursie naar Victoria Peak wat inclusief de lunch maar 100 Hong Kong Dollar kostte (12,3 euro). Helaas was het net vol toen Ina zich ervoor wilde inschrijven. Ook raakte we in gesprek met drie andere exchange students. Waaronder een meisje uit Duitsland, een meisje uit de VS en een jonge uit Groot-Brittanië. Na deze introductie gingen we naar Festival Market om nog wat aankopen te doen. 's Avonds hadden we met een grote groep afgesproken om naar Mong Kok te gaan om te dineren. We gingen naar een grote food court in een shopping mall. Maar jeetje zeg wat een drukte! Overal stonden hele grote wachtrijen. Ook de liften waren overbezet waardoor het wel 10 minturen duurden voordat we überhaupt ene lift in konden. We besloten ons een beetje op te splitsen, maar ook dit werkte helaas niet. Uiteindelijk na ongeveer 45 min rond te hebben gelopen konden we eindelijk eten. Hierna gingen we met een groepje van 6 weer naar de ladies market. Sommigen haalden bubble tea. Het was een erg gezellige avond. Ook maakten we plannen om de volgende dag naar Lantau Island te gaan en daar de Big Buddha te bezoeken. We spraken 9 uur 's ochtends af. Eenmaal terug op de kamer voelde ik me heel erg beroerd helaas. Ik ging om 12 uur dus maar naar bed.

1. Evelien:
    10 januari 2017
    Heerlijk Marit om dit te lezen. Zijn we er toch een beetje bij. Xxx
  2. Christel:
    10 januari 2017
    Super al die internationale contacten.
    Het lijkt me een heerlijke tijd!!