Het eerste weekend

11 januari 2017 - Hongkong, Hongkong

07-01-2017 (Zaterdag)

En ook deze nacht heb ik slecht geslapen. Ik voelde me heel erg beroerd. We hadden om 9 uur afgesproken met de andere meiden om naar de Big Buddha te gaan, maar ik twijfelde erg of het wel verstandig zou zijn om mee te gaan. Mijn wil om te gaan won het uiteindelijk van hoe ik me voelde, dus na het ontbijt gingen Ina en ik naar onze meetingpoint (de rotonde bij de studenten residentie). Veel exchange students studeren aan the College of Business, wat blijkbaar heel goed aangeschreven staat hier in op CityU. Zij hadden vandaag een excursie naar de Big Buddha op Lantau Island gepland staan. Aangezien wij geen bedrijfskunde studeren besloten we met een groepje van 7 op eigen houtje hierheen te gaan. We gingen met de MTR (metro) en de bus. In totaal duurde dit bijna 3 uur. We stonden namelijk eerst bij een verkeerde halte waar de bussen alleen op zondag bleken te rijden. Tijdens de reis voelde ik me heel erg beroerd, ik was dus super blij om het busje uit te stappen en wat frisse lucht te krijgen. De Big Buddha was heel indrukwekkend en het was het ideale weer om de Buddha te bezoekn. Hoewel het nog best druk was, heerste er een hele vredige sfeer. Het was namelijk vrij stil. We klommen de trappen op naar de Big Buddha en hadden eenmaal boven een prachtig uitzicht over het eiland. Het was een hele heldere dag. Daarna hebben we nog een beetje rondgelopen en hebben we een mini hike gedaan. Aangezien we hele wijze studenten zijn konden we het niet laten om ‘The Wisdom Path’ te lopen. We hadden in de bus al gelezen dat er een klein vissersdorpje genaamd Tai O erg dichtbij was. Dit plaatsje kwam ook al voorbij in de aflevering Erica op reis in Hong Kong en stond dus al op mijn to-do list. We besloten een taxi te nemen en binnen 15 minuten waren we in Tai O. Hier deed ik mijn korte broek aan en kreeg ik meteen een vakantie gevoel. We aten vooral veel street food, wat voornamelijk uit vis bestond. Dit vond ik als viswijf helemaal geen straf. Ik proefde fishballs en cuttle fish (inktvis) wat echt super lekker was! Een paar anderen waren hier niet zo’n fan van. We slenterden wat over de lokale markten en aten nog een lekkere gebakken ananas. Helaas trok het weer een beetje dicht toen we de boot opstapte om dolfijnen te spotten. De foto’s zijn dus een beetje grauw. Maar we hebben de pink dolphins gespot hoor! Ik heb het op film staan dus die zien jullie binnenkort wel voorbij komen in een vlog. De boot voer kei hard wat erg gaaf was. Ik voelde me al een stuk beter dan in de ochtend, maar mijn stem was nog niet helemaal terug. Na de boottocht liepen we nog langs wat vissershuisjes op palen. Het is zo’n raar idee dat mensen in deze ‘krotten' wonen, want huisjes kun je het haast niet noemen. We beseften ons dat wij echt heel dankbaar moeten zijn dat wij gewoon de vrijheid hebben om te kunnen reizen en naar zulke bijzondere plekken te kunnen gaan. Rond 6 uur namen we de bus en vervolgens de metro weer terug naar de residentie. We waren allemaal best wel gaar van deze toch wel intensieve dag en besloten gewoon even wat simpels op de campus te eten. Ik ging voor een lekkere Vietnamese noedelsoep wat me aan pho deed denken. Ik voelde me weer heel slecht dus ging om 00.30 maar naar bed.

08-01-2017 (Zondag)

Ik had eindelijk weer eens een nacht goed geslapen en voelde me al een stuk beter dan de dag ervoor. Vandaag hadden we een rustigere dag op de planning. Aangezien het 26 graden zou worden besloten we naar het strand te gaan. Een lokale student had het strand Clear Water Bay aangeraden omdat het water nu heel helder blijkt te zijn. Het plan was dus om rond 11 uur daarheen te gaan. Maar zoals tot nu toe wel vaker het geval bleek, weken we weer eens van de planning af. De groep was namelijk best groot en een paar hadden plannen om naar een ander strand te gaan die wat dichter bij zou zijn. Na 45 minuten met de MTR en de bus kwamen we aan bij Deep Water Bay. Het was een mooi strandje, maar het water was helaas een beetje vervuild. Blijkbaar hangt het van het seizoen af waar het water het schoonst is. We hadden dus het advies van de local student op moeten volgen. Volgende keer beter! We kregen inmiddels een beetje trek en besloten bij de twee restaurantjes te kijken. Helaas waren de prijzen daar belachelijk duur! Blijkbaar hoorde dit strand namelijk bij een soort golf- en privé club. Na gezellig wat uurtjes gechilld en gekletst te hebben op het strand, gingen we rond 3 uur weer terug naar de MTR. Hier haalden we een lekkere sandwich die we buiten aan picknick tafels hebben opgegeten. Het was het spiksplinternieuwe metrostation van het attractiepark Ocean Park. Deze was blijkbaar 28 december 2016 opengegaan. Tijdens het eten van ons broodje werden we steeds op de foto gezet door Chinezen. Op een gegeven moment kwam er een vrouw naar ons toe die met Ina en mij op de foto wilde. Blijkbaar had ze nog nooit blanke mensen gezien, wat wij wel raar vonden voor zo’n grote stad als Hong Kong. We besloten maar een foto met haar te nemen in de hoop dat ze daarna weg zou gaan. Helaas was dit niet het geval, want al snel voegde haar vriendin zich bij ons. Ze kwam tussen ons in zitten en wilde ook op de foto. Daarna zijn we maar weer weg gegaan. Ik weet nog wel van mijn periode in Azië vroeger dat ze Emma (mijn zusje) en mij ook zo bijzonder vonden en ons steeds wilde aanraken enzo. Maar dat was vooral in de minder toeristische plekken. Nu in zo’n grote metropool als Hong Kong zou je dat niet verwachten. Dit was dus de eerste kleine culture shockje wat ik tot nu toe ervaren had. Eenmaal op de campus fristen we ons eventjes wat op en rond 6 uur besloten we me zijn vieren naar Temple Street Night Market te gaan. Dit lijkt erg op de Ladies Market van Mong Kok maar dan ’s avonds en ’s nachts. Het is namelijk van 16.00 - 02.00 geopend. Wat erg leuk was, was dat er veel restaurantjes, terrassen midden op straat hadden. Hier besloten we dan ook te dineren. We hadden super lekkere eten besteld: een claypot met aubergine, een beef dish en een heerlijke visgerecht. Dit aten we met rijst en stokjes! Het gaat me al een stuk beter af moet ik zeggen. Nadat we het eten helemaal op hadden liepen we nog wat over de markt. In het midden van de markt waren er allemaal stalletjes met waarzegsters en kraampjes waar je je aan karaoke kon wagen. Aangezien het behoorlijk vals was, wat we hoorden stormden we hier redelijk snel doorheen. Rond 23.30 kwamen we weer aan op de residentie. Het was dus weer een erg leuke dag. Voor de meesten begon school de volgende dag, maar dit gold nog niet voor Ina en mij.

1. Evelien:
    11 januari 2017
    Lieve Marit, zo leuk om al jouw avonturen te lezen. Ik ga nu naar mijn werk. Het is hier net herfst storm en regen. Veel plezier xxx
  2. Marit Voogd:
    11 januari 2017
    Ja het contrast is bizar hè?
  3. Opa en oma Meppel.:
    13 januari 2017
    Hoi Marit. Wat fantast. dat we met jou kunnen communiceren via het web.Vanaf nu kunnen we jou ook op de hoogte houden, maar jou leven is meer turbulent dan het onze, althans dat maken we op uit jouw briefing. Hopelijk ben je weer hersteld van de verkoudheid en voel je je weer fit. Jouw weekend is inmiddels begonnen, maak het gezellig. liefs O&O.