Back to school...

13 januari 2017 - Hongkong, Hongkong

Maandag 09-01-2017

Aangezien Ina en ik nog niet naar school hoefde besloten we vandaag een regel dagje te houden. Zo zijn we rond 12 uur even naar de lokale markt Nam Shan Estate te gaan. Hier waren we de eerste twee avonden heen geweest om te eten. De markt was toen ’s avonds gesloten. Nu haalden we hier ons vers fruit. Het heerlijke exotische fruit van Azië was namelijk iets wat ik het meest miste toen ik weer terug naar Nederland verhuisde. Ik was dan ook weer helemaal blij toen ik passionfruit en dragonfruit zag liggen. We probeerden wat af te dingen, maar dat ging ons niet zo goed af. Ik heb sowieso een hekel aan afdingen en bak er ook niks van haha. Ina deed een poging bij de bananen. Zo was het een tros bananen voor 9 dollar. Waarop ze zei make it 7. Hij knikte en Ina was verbaasd dat hij er zomaar mee akkoord ging. Helaas had ze te vroeg gejuicht want vervolgens sneed hij er een banaan van af. Een poging tot afdingen was dus niet gelukt. Ik probeerde het vervolgens ook niet meer toen ik mandarijnen, dragon fruit, passievrucht en bananen kocht. Na onze lokale aankopen besloten we ons nog als echte locals te gedragen. We gingen naar boven en aten tussen de locals in een restaurantje onze noodle soup. Vervolgens deden we nog wat boodschappen bij de luxe supermarkt Taste, waar we ‘bruin’ brood haalden voor de lunch op schooldagen. Hier hield onze gedraging als een echte local dus een beetje op….Het was fijn om even wat tijd voor onszelf te hebben op de kamer. Zo kon ik eindelijk weer verder met het schrijven van mijn reisblogs en kon ik een selectie van de foto’s maken. Ook deden we voor het eerst onze was. Elke hall heeft een eigen laundry room met een stuk of 8 wasmachines en 5 drogers. Het systeem is heel goed geregeld. Zo hebben we een app waarin we kunnen zien of er een wasmachine vrij is en hoelang het nog duurt voordat de was klaar is. We konden met onze studenten ID voor een klein bedrag een wasje draaien. Vervolgens hielden we de app in de gaten wanneer de was klaar was. Naast de laundry room was er ook een kamertje waar je de was op kon hangen om te laten drogen. De was was gelukt! ’s Avonds gingen we weer met een paar terug naar de Nam Shan Estate markt en aten we wederom weer noedels. Nu zaten we in een tentje waar niemand engels sprak en waar de kaart ook volledig in het Chinees was. Ik wees een paar ingrediënten aan en had uiteindelijk nog een heerlijke noodlesoup met squid en groentes. ’s Avonds gingen we nog even naar de sky garden waar we gezellig met andere exchange students nog even wat gekletst hadden. Om 00.30 gingen we naar bed, de volgende dag zou onze eerste schooldag beginnen.

Dinsdag 10-01-2017

Vandaag was onze eerste lesdag. Ik had goed geslapen. We kleedden ons om en ontbeten met yoghurt, muesli, noten en banaan in de gemeenschappelijke keuken/woonkamer. Vrijwel al mijn lessen heb ik in het gebouw naast onze hall, namelijk in the Creative Media Centre. We hoefden dus maar 2min. te lopen ideaal!. Om 12:00 begon mijn eerste les intergraten strategic management. Dit is ook het enige vak dat ik niet met Ina volg. Het was een super interessante les. De docent had voor verschillende bedrijven gewerkt waaronder Cathay Pacific. De manier van lesgeven kwam redelijk overeen met hoe de vakken in Nederland gedoceerd worden. De beste leermethode volgens hem is leren door ervaringen. Het vak zal dus voornamelijk uit voorbeelden en cases bestaan. A.d.h.v. voorbeelden moet je dus leren. Er zijn een aantal groepsopdracht waaronder een hele grote en interessante. Per groepje wordt de CEO van een bedrijf die een nieuw product wil gaan lanceren op het grote evenement the Colorrun. Het bedrijf gaat het evenement ook sponsoren. Het is onze taak om met een ludieke marketing communicatie campagne te komen.Verdere details volgen nog, maar het leek me al heel interessant. Ik heb gelijk een groepje gevormd met 4 andere exchange students en een local student. De groepsopdrachten bedrijf 60% van het cijfer. Daarnaast zijn er nog een quizzen wat 10% en een written exam wat 30% van het uiteindelijke cijfer vormen. De les duurde in totaal 3 uur. Ik vond dit nog best een lange zit. Gelukkig hadden we tussendoor een kleine pauze en mochten we tijdens de les ook eten. Het was zo grappig om te zien wat iedereen aan het eten was. Sommigen hadden een lunchbox met noedels of rijst mee en anderen hadden een sandwich gehaald. Ik had geheel in Nederlandse stijl mijn eigen broodjes gesmeerd en een heerlijke cappuccino gehaald. Dit was overigens de eerste keer dat ik zelf lunch had gemaakt. Lekker twee ‘bruine’ broodjes met kaas en komkommer :). Na de les ging ik meteen door naar mijn tweede les, fundamentals of persuasive communication. Ina en Marte hadden dit vak ook. Het vak werd door een hele aardige vrouw gedoceerd. Ze kon heel erg goed engels en had veel master degrees gehaald. Ook dit vak werd op een redelijk vergelijkbare manier als in Nederland gegeven. Zo zal er veel interactie zijn en moeten we zelf ook interactieve en originele presentaties geven over de literatuur en de theorie. Dit vak wordt afgesloten met groepsopdrachten en een kleine quiz. Na 6uur achter elkaar in een klaslokaal te hebben gezeten was ik best wel gaar daarna. We gingen ons even opfrissen op de kamer en gingen daarna met een groepje naar Victoria Harbour. Om 20:00 was er een light show, wat super mooi was!  Dit is overigens iedere avond. We hadden uitzicht op de wolkenkrabbers van Hong Kong Island (business district). Hierna aten we bij Good Satay. Ook hier deelden we verschillende gerechten. Het was erg lekker. Aangezien we allemaal vrij moe waren van de schooldag waren we rond 12 uur weer op de kamer.

Woensdag 11-01-2017

Vandaag was onze tweede lesdag. We sliepen weer uit tot 10.30 uur en aten ons ontbijtje op. Daarna liepen we naar het gebouw naast onze hall. Ideaal dat het zo dichtbij is! Eenmaal bij het klaslokaal kwam ik erachter dat mijn les pas om 15.00 begon haha. Ina had al wel les om 12.00 dus na Ina uitgezwaaid te hebben liep ik met mijn cappuccino weer terug naar de kamer. Eindelijk eventjes tijd om aan mijn reisverslag te werken. Om 15:00 begon de les interactive digital media. De les werd helaas niet zo leuk gegeven door de docent. Hij praatte heel monotoom en zachtjes. De onderwerpen die we gaan behandelen zijn erg divers van the internet of things tot het ontwikkelen van games. Ik ben benieuwd hoe we het gaan ervaren! We moeten elke week ook veel literatuur lezen. Elke week zullen er presentaties gehouden worden over de gelezen literatuur. We hebben ons dan ook maar meteen vrijwillig opgegeven om de presentatie voor de volgende les al te houden. Dan hebben we het ook maar meteen weer gehad! We vormden een groepje met een hele aardige local. Ze kan erg goed engels en we kletsten voor de rest van de les. Nadat de les afgelopen was fristen we ons weer even op en gingen we avond eten in de kantine samen met een paar andere exchange students. Op woensdagavond zijn er paardenraces in happy valley. Dit is een erg populair evenement waarbij je per race geld in kunt zetten op het te winnen paard. We gingen er met een hele grote groep naartoe. Toen we eenmaal in de arena waren keek ik mijn ogen uit. Wat waren er veel mensen! Op een avond worden er heel veel races gehouden, maar ze zijn ook zo voorbij. Je komt hier dus vooral vanwege het sociale aspect. Ik heb niet gegokt, maar een paar van onze groep wel. Zo grappig om te zien hoe serieus het gokken genomen wordt. Na de races gaan ineens de lichten uit en gaat de hele mensenmassa naar buiten. Het verbaasde me hoe snel zo’n arena leegloopt. Iedereen wordt in trams gestopt of racetet door naar de metro. We probeerden nog een groepje te vinden die met ons mee wilden naar het uitgaansdistrict, waar op woensdagavond altijd ladies night is. Helaas waren we allemaal zo erg opgesplitst, dat dit niet lukte. Volgende keer beter. We besloten maar weer terug te gaan en waren na 1 uur weer op de kamer.

Donderdag 12-01-2017

Op donderdag hebben we altijd een dag vrij! Ik sliep, zoals gewoonlijk hier, weer eens lekker uit tot 11uur! Thuis slaap ik haast nooit uit, maar hier heb ik zo’n ander ritme. Ik had om 12uur met een meisje uit de VS afgesproken om even te gaan winkelen in Mong Kok. Eerst bezochten we de grote beauty stores. Deze schijnen in Azië erg populair te zijn. Veel gezichtsverzorging producten bevatten whitening stoffen om je huid dus bleker te maken. Zo grappig hoe het schoonheidsideaal per cultuur verschillend is. Na onze beauty avonturen hadden we honger gekregen. We besloten voor een heerlijke hazelnut latte en een bagel te gaan. Aangezien zij van 12.00 - 15.00 tussenuur had moest ze al weer op tijd terug naar de campus. Ik ging nog even in mijn eentje verder winkelen. Ik kocht een nieuwe broek bij Monki en vond volkoren brood, jawel, in Marks & Spencers! Uiteindelijk was ik rond 5 uur weer terug op de kamer. Daar kon ik nog mooi even Skypen met Nederland. Mijn moeder was op de koffie bij mijn opa en oma dus het was leuk om hun ook eens gesproken te hebben via Skype. Dit hadden ze zelf nog nooit gedaan. Zo was ik toch nog even bij ze op de koffie. Op zulke momenten besef je wel even dat dat niet zomaar kan en begin je juist die kleine dingetjes even te missen. Toch was het fijn ze even gesproken te hebben. Om 7 uur kwamen Ina en een klein groepje terug van hun hike en spraken we af om wat in de kantine te eten. Daarna twijfelden we nog om uit te gaan, maar aangezien iedereen een beetje moe was en onze lessen al weer om 9 uur de volgende dag zouden beginnen besloten Ina en ik een heerlijk meidenavondje te houden. In onze comfy outfit keken en met lekkere snacks keken we de eerste aflevering van Wie is de mol terug. Fijn dat we dit niet hoeven te missen ;)

Vrijdag 13-01-2017

Vrijdag is de enige dag dat we om 9 uur les hebben en dit merkte ik meteen. Ik was het niet meer gewend om zo vroeg op te moeten staan. De eerste les was international communication en werd in een groot theater gegeven door een jonge en aardige Japanse docent. Ik vond het vak heel boeiend. Deze les ging over de belangrijkste trends m.b.t. internationale communicatie en de belangrijke rol van (internationale) media op de beeldvorming van de burgers in een land. Ook hier wordt het vak afgesloten met een groepsproject. Daarna hadden we les aan de andere kant van de  campus. We sluiten de lesweek namelijk af met het vak an interdisciplinary perspective on happiness. Het is een klas dat onderdeel is van de faculteit psychologie en het leek ons wel eens een leuke afwisseling. We moeten een essay en een groepspresentatie houden aan het einde van het semester. Er was heel veel lesstof en de les bedroeg ook bijna de volle drie uur. We moesten al groepjes van acht vormen en voor het eerst kwamen ze juist allemaal op ons af om een groepje te vormen. Dit was dus erg leuk. Nadat onze laatste les er al weer opzat deze week gingen we naar de bieb om de voorgeschreven literatuur te printen. Vandaag was trouwens voor het eerst sinds onze komst dat het regende en dat we het zelfs een beetje fris hadden. We besloten dus gewoon op de campus te blijven en aten met een groepje in de kantine.Om 9 uur hadden we een floor meeting van onze hall. Het was erg leuk om iedereen van onze verdieping te ontmoeten. We deelden pizza’s en hadden veel lol. Iedereen is zo geïnteresseerd en aardig. Ook is er een ‘floor representative’ aangesteld die aankomende events gaat organiseren. Het plan is om met zijn allen een keer uiteten te gaan en samen te koken. We lieten ze ook drop en stroopwafels proeven. Niemand vond de drop lekker, de stroopwafels daarentegen werden wel heel positief ontvangen. Twee jongens wilden meteen onze hall buddies zijn. Ook maakten we plannen om samen eens de stad in te gaan. Super leuk! Het was dus een erg gezellige avond en leuk om ook wat meer met de locals in contact te komen. Kortom een geslaagde eerste lesweek!