Een fris weekend

16 januari 2017 - Hongkong, Hongkong

Zaterdag 14-01-2017

Vandaag stond een leuk programma gepland. Zo hadden we ons aangemeld voor de field trip naar Lamma Island. We moesten om 10.00 verzamelen bij de rotonde van de studenten residentie. Van te voren waren we al in groepen ingedeeld aangezien er heel veel animo voor deze trip was. Om 10.15 vertrokken we met twee bussen richting Victoria Harbour. Ik had een leuk groepje en leerde weer nieuwe mensen kennen. Zo ontmoette ik een aardig meisje die in Canada studeert maar oorspronkelijk uit Monaco komt. Het valt me op dat er veel Canadezen zijn en dan voornamelijk uit het Franstalige gedeelte Quebec. Het was erg interessant om hier meer over te leren. In de bus stelden onze tour guide zich voor en gaf hij een mini geschiedenis lesje. Het was een hele grappige man en de sfeer zat er dus goed in. Na ongeveer een half uur kwamen we aan op Victoria Harbour. Ook bij daglicht blijft het uitzicht op alle wolkenkrabbers van Hong Kong Island heel indrukwekkend. Helaas was het weer vandaag niet zo mooi. Het was 16 graden en erg bewolkt. De wind zorgde ervoor dat we het allemaal best koud hadden. We moesten ons dan ook goed inpakken. De privé boot kwam al snel aanvaren en we konden er met zijn allen op. Vanwege het weer bleef ik maar lekker binnen zitten. Ze hadden van te voren al gewaarschuwd om pilletjes mee te nemen als je snel zeeziek wordt. Meteen al bij het instappen werd al duidelijk dat dit een erg schommelige rit zou worden. Gelukkig werd ik niet misselijk van de woeste golven. We gingen heel erg op en neer namelijk. Het was een mooie tocht. Binnen tien minuten waan je je al in een compleet andere wereld. De hoge wolkenkrabbers van de stad verruilden zich voor groene bomen op kleine talloze eilandjes. Bizar dat dit ook Hong Kong is. Na ruim een half uur gevaren te hebben kwamen we aan op het meest zuidelijke eiland van Hong Kong: Lamma Island. Toen we uitstapten kwam de geur van verse vis me al meteen tegemoet. Ik kreeg meteen het echte eilandgevoel. Het was iets na 12.00 dus schoven we meteen aan aan één van de vele seafood restaurants. Al snel werden de verschillende gerechten op tafel gepresenteerd. We kregen allemaal een kommetje en rijst en deelden de verschillende (vis)gerechten. ZO kregen we garnalen, tofu met groentes, gefrituurde inktvis en calamaris, pork in zoetzure saus, een heerlijke verse vis en verschillende groentes. Er was dus voor ieder wat wils en vooral de viswijven als ik konden losgaan. Nadat deze heerlijke lunch er op zat begonnen we aan onze kleine hike naar de andere kant van het eiland. Na een uur en 15 minuten gelopen te hebben kwamen we aan op het strand. Helaas was het weer er niet naar om lekker te gaan zonnen en de zee in te duiken. Toch vermaakten we ons met dit weer ook prima. We maakten wat foto’s op de rotsen en schoven bij een groepje aan om een tofu dessert te proeven. Het leek een beetje op pannacotta maar dan van tofu. We probeerden de warme en de koude variant. Met dit weer vond ik de warme variant het lekkerst. Na meer dan een uurtje gerelaxt te hebben liepen we door naar een andere pier. We kwamen langs pittoreske dorpjes en Ina en ik konden het niet laten om onderweg een cappuccino to go te halen :) Dit duurde iets langer dan we dachten aangezien ze met veel zorg bereid waren.  De groep was inmiddels al weer verder gelopen, waardoor we rennend met onze klotsende koffies naar boot toe renden. We waren gelukkig op tijd en de boot kwam al weer aanvaren. Rond half 5 waren we weer bij ons beginpunt aangekomen. Vanaf daar namen we de bus weer terug en kwamen iets na 17.00 weer aan op de residentie. De dag was echt om gevlogen. Ik had het behoorlijk koud gekregen dus sprong ik snel even over de warme douche. Om 7 uur gingen we met een compleet nieuwe groepje waarin Finland erg goed vertegenwoordigd was naar een Japans restaurant in een grote shopping mall. Het was weliswaar erg duur, maar het eten was wel heel erg goed. Daarna was iedereen best moe van de trip dus om 22.00 waren we al weer op de kamer waar we een beetje gerelaxt hebben. Het was dus een erg leuke dag. Ik wil zeker nog eens terug naar Lamma Island, maar dan graag wel met wat zonniger weer.

Zondag 15-01-2017

Vandaag was een lekker rustig dagje. Ina en ik sliepen uit tot 11 uur en gingen daarna rustig ontbijten. Om 15.00 hadden we met een groepje afgesproken om naar een traditionele tea house te gaan om daar te gaan high tea’en. Dit is hetzelfde restaurant als waar Erica in Erica op reis ook is geweest. Voor die tijd had ik nog even een wasje gedraaid en zijn we gaan lunchen in de kantine van school. We gingen naar Hong Kong Island, ook wel het business district van Hong Kong. De wolkenkrabbers waren ook van dichtbij erg indrukwekkend. Het was echt wel het luxe district van Hong Kong waar we in terecht waren gekomen. Na een korte wandeling en klim kwamen we aan in Hong Kong Park. Hier was het thee huisje waar we heen wilden. Helaas was het inmiddels al 16.10 en zou er om 16.30 een concert zijn. We zouden dan maar een kwartiertje hebben om te tea’en. We besloten ons bezoek dus maar even uit te stellen naar een andere keer zodat we er dan rustig de tijd voor konden nemen. De rest van de middag brachten we door in Hong Kong Park. Er heerste een hele serene sfeer. We bezochten verschillende onderdelen van het park als de waterval, de kassen, de uitkijktoren en de tai chi court. Na ruim anderhalf uur in het park rond geslenterd te hebben kregen we een beetje trek. Ik wilde graag naar Soho en dit was hier ook op loopafstand te bereiken. Na meer dan 40 minuten google maps te hebben ontcijferd kwamen we in Soho aan. We namen de beroemde mid-level escalators wat al heel indrukwekkend was. Ik kende het nog van een ‘Wie is de mol’ uitzending. Hong Kong staat bekend om de snelle levensstijl van de mensen, alles is er op gericht op zo snel mogelijk van ‘A’ naar ‘B’ te komen. Overal vind je dan ook roltrappen. We besloten bij een goede Indiase restaurant te eten. Het was een chique tent waar we heerlijke curries gegeten hebben. Ina bestelde een wijntje wat uiteindelijk net zo duur was als een curry, oeps voortaan eerst maar even de prijs checken! Na het eten zijn we nog een beetje door de wijk gelopen en pakten we de MTR terug naar de residentie. We deden nog wat boodschappen in de luxe supermarkt Taste en gingen vervolgens terug naar de kamer. Kortom een lekker relaxt dagje.