Chinese New Year Holiday

8 februari 2017 - Hongkong, Hongkong

Maandag:

Na alle hectiek van de grote mensenmassa’s tijdens Chinees Nieuwjaar wilden we de rust even opzoeken. We hadden samen met de twee mensen die we ontmoet hadden tijdens het feest afgesproken om naar Clear Water Bay te gaan. Dit zou het strand zijn met het meest schone water. En zoals zo vaak in Hong Kong duurde de reis wat langer dan we gepland hadden. We hadden veel moeite met het vinden van de goede bushalte. Blijkbaar ging er alleen een klein minibusje (max. 16 personen) richting Clear Water Bay. Na lang gezoek vonden we uiteindelijk de bushalte. Helaas konden we niet allemaal in het busje en gingen een paar van ons alvast vooruit. Het tweede busje bracht ons naar het strand. Het blijft bizar hoe een ritje van 20min je naar een hele andere omgeving brengt. We reden door de bergen en kwamen aan bij het strand. De zon had helaas geen zin om tevoorschijn te komen, maar dit mocht de pret niet drukken. Nene (Australische vriendin) was jarig en dit moesten we natuurlijk vieren. We hadden een luxe fruit forest dark chocolate cake gehaald en aten dit op het strand op. De rest van de middag hebben we er heerlijk gechilld. ’s Avonds hebben we met een klein groepje (4 meiden) de vliegtickets voor de reis naar Kota Kinabalu in Maleisië geboekt! Ina en ik vliegen woensdag (1 maart) ‘s ochtends heen en maandag (6 maart) terug. De andere meiden vliegen woensdag avond en komen zondag avond weer terug. Een super leuk vooruitzicht dus!

Dinsdag:

Om 6.50 werden we gewekt door de wekker (dit was weer even wennen). We hadden met de anderen meiden vroeg afgesproken om naar Macau te gaan! Nog voor 9 uur kwamen we aan bij ticketing hall voor de ferry naar Macau. De moed zakte ons echter in de schoenen toen we de mega rij zagen voor de tickets. Van anderen hadden we gehoord dat we gewoon tickets bij de terminal moesten kopen, helaas hadden wij de pech dat het de Lunar break was waardoor het er extra druk was. De eerstvolgende ferry die we konden nemen vertrok pas na 12.00 wat we zonde vonden. We moesten onze plannen dus maar omgooien en besloten naar de wishing tree ,helemaal aan de andere kant van Hong Kong, te gaan. Vanwege Chinees Nieuwjaar was er een hele leuke markt met verschillende activiteiten. Zo kon je alle paradekarren van de grote night parade nog even goed van dichtbij bekijken, los gaan bij alle verschillende street food standjes, een wens wensenboom gooien en nog veel meer. Ik haalde mijn favoriete snack, namelijk fish balls. De grootste attractie van dit dorpje is de wensenboom. Tijdens festivals komen veel bezoekers hier op af om een wens te doen. Met Chinees Nieuwjaar kun je een mandarijn kopen met een briefje er aan waar je vervolgens je wens opschrijft. Daarna gooi je dit in de boom, als de wens aan een tak blijft hangen zal je wens uitkomen. Een klein detail: je mag zo vaak gooien als je wilt ;). Het was leuk om te zien hoe blij de mensen waren als het na de zoveelste poging eindelijk bleef hangen. Na meer dan een uur hier rondgelopen te hebben namen we de bus en de MTR weer terug naar de campus. De rest van de middag hebben we ons huiswerk gemaakt en hebben we de plannen voor de rest van de vakantie nog een beetje geconcretiseerd. We hebben ondanks de tegenslag van Macau er nog een leuk dagje van weten te maken.

Woensdag:

Vandaag stond een erg leuke activiteit op de planning. We wilden namelijk gaan cliffjumpen bij een erg mooi strand. Helaas werden de plannen ook vandaag weer gewijzigd. Het was namelijk erg fris en dus besloten we het cliffjumpen nog maar even uit te stellen voor een warmere dag. Deze zullen we nog genoeg krijgen namelijk! In plaats van een sportieve activiteit gingen we wat cultuur opsnuiven. Papa en mama jullie kunnen trots op me zijn, want we zijn naar The Hong Kong Museum of History geweest. We gingen eerst nog even lunchen op een erg mooi plein. Het weer klaarde ineens heel erg op en we hadden het zelfs bijna te heet in de zon. Achteraf hadden we dus prima kunnen cliffjumpen, maar dit is achteraf gepraat.  Rond 13.30 waren we in het museum waar we de rest van de middag rond gelopen hebben. Op woensdag zijn alle musea in Hong Kong gratis. Het museum was erg mooi opgezet. Zo was het verdeeld in 8 verschillende thema’s. De tentoonstelling was zowel interactief als leerzaam. We hebben er ook veel langer doorgebracht dan vooraf gedacht.  Zo waren we pas na 16.00 weer uit het museum. Ik vond het toch wel erg leuk om dit bezocht te hebben en heb ook het gevoel dat ik Hong Kong nog weer wat beter heb leren kennen.

Donderdag:

We hadden vooraf online onze tickets voor de ferry naar Macau geboekt, deze om 9.15 vanuit Hong Kong. De ferry was erg luxe en ging als een turbo over het water. Na een uur varen kwamen we aan in de haven van Macau. We hadden om 12 uur afgesproken met een vriendin/kennis van één van de meiden. Zij heeft namelijk een lange tijd in Macau gewoond en kon ons dus mooi op sleeptouw nemen. Het is grappig om de Portugese invloeden terug te zien. Door de Portugese architectuur van sommige gebouwen had ik soms het gevoel dat ik in Europa was. We gingen in een Portugees/Chinees restaurant lunchen. Ik ging voor de Portugese style seafood fried rice in de veronderstelling dat het een soort paella zou zijn. Eenmaal voorgeschoteld gekregen had ik meteen door dat het een Chinese variant op de paella was. Zo waren de zeevruchten niet vers maar gedroogd. Ik vond het overigens wel erg lekker, maar moest wel even wennen aan de aanblik van de gedroogde visjes op mijn bord. Het drankje dat ik bestelde was minstens zo indrukwekkend. Lindsey en ik gingen namelijk voor de mint fruit punch wat niet zou misstaan op een Halloween feestje. Het smaakte wel erg goed! Na de lunch leidde de vriendin van Lindsey ons rond. Zo bezochten we de grote bezienswaardigheden zoals de St. Pauls Ruines, de Portugese kerken, het rustige park, het hooggelegen Montefort met uitzicht over de skyline van de stad, de boeddhistische A-Ma tempel en de hoogste bungeejump ter wereld namelijk de Macau Tower. Hier namen we afscheid van die vriendin. Inmiddels was de zon te voorschijn gekomen en bekeken we de mensen die het aandurfden om van de 233m hoge toren te bungeejumpen.  Daarna gingen we naar de wijk waar de casino’s waren. Hier in de omgeving aten we in een chinees restaurant en probeerden we vervolgens een casino in te komen. Helaas kon de helft van de groep, waaronder ik, er niet in omdat minimaal 21 moet zijn. Ik was niet van plan om te gokken maar had het wel leuk geleken om even een kijkje te nemen. Dit ging helaas niet door. We gingen vervolgens weer terug naar het centrale gedeelte van de stad en maakten hier nog wat foto’s. Daarna gingen we naar de ferry en konden we de ferry van 21.15 nemen in plaats van de geboekte ferry van 22.00. De rit terug was nog behoorlijk intens aangezien er hele hoge golven waren. Mensen begonnen op een gegeven moment zelfs te schreeuwen. Rond twaalven waren we weer terug op de kamer.

Vrijdag:

Dit was een beetje een rare dag aangezien we midden in de vakantie ineens een dagje naar school moesten. Deze stond ook nog eens helemaal volgepland. Zo zaten we om 9 uur alweer braaf op de schoolbanken. Op vrijdag heb ik altijd van 9.00 tot 15.00 les. Vandaag had ik ook nog met mijn groepje voor het vak fundamentals of persuasive communications afgesproken. We zijn namelijk het eerste groepje die een groepspresentatie moeten voorbereiden. Om 18.00 kwam ik redelijk vermoeid terug van school. Gelukkig hoefde ik niet zelf te koken maar kon ik gewoon een warme maaltijd in één van de kantines halen. Vandaag was ik helaas ook niet helemaal fit. Ik had namelijk last van keelpijn, waarschijnlijk word ik verkouden.

Zaterdag:

Ik kon gelukkig een beetje uitslapen want ik moest met pas om 12.00i bij de schoolbibliotheek melden. Vandaag was de trip naar Victoria Peak, georganiseerd door mijn college (College of Liberal Arts and Social Sciences). We waren met een groepje van 18 waarvan ik de meerderheid niet kende. Leuk om weer nieuwe mensen te leren kennen! Zo trok ik vooral op met twee meiden uit Engeland. We begonnen de trip met een heerlijke lunch in een nabijgelegen Chinees restaurant. Het eten was zo lekker! Het was weer shared dining en we kregen onder andere: fried rice, fried noodles, verschillende dumplings, gegrilde kip, gefrituurde inktvis etc. Vervolgens gingen we met de MTR naar het tramstation van Victoria Peak. We hadden erg veel geluk met het weer, mijn telefoon voorspelde namelijk de hele dag regen en zware bewolking. Dit was gelukkig niet het geval en de zon kwam zelfs nog een paar keer tevoorschijn. Victoria Peak is de top van de berg Mount Austin en is gelegen in het westelijke gedeelte van het Hong Kong Island. De peak is met een hoogte van 552 meter het hoogste punt van het eiland. Hier staat een grote televisiecentrale en is dus niet voor bezoekers te bereiken. We gingen met de tram omhoog, wat een heel indrukwekkend ritje was. Het was namelijk behoorlijk steil en het uitzicht was spectaculair. Eenmaal boven had je wel in de gaten dat dit een enorme toeristentrekker is.  Er zijn namelijk twee grote winkel- en vrijetijdscentra boven op de berg gebouwd met voornamelijk westerse winkel- en restaurantketens. We gingen naar een uitzichtpunt waar we een geweldig uitzicht hadden over het centrale gedeelte van Hongkong, de grote haven en de omliggende eilanden. We maakten hier de nodige foto’s en gingen vervolgens een kleine hike/wandeling in de omgeving doen. We liepen langs een woonwijk waar de meest luxe huizen stonden, wat een vermogen moet dit wel niet kosten om elke dag met dat spectaculaire uitzicht wakker te worden. Na de hike hadden we nog even vrije tijd om rond te lopen in het winkelcentrum. Hier haalde ik een heerlijke iced soy green tea latte wat (op cappuccino na) mijn nieuwe favoriete drankje is. Ook gingen we naar het Observation Deck. Om half 6 moesten we ons weer verzamelen om vervolgens de Sky Terrace op te mogen. Dit zat namelijk in onze ticket bij inbegrepen. Op de Sky Terrace heb je op 428 m boven zeeniveau het mooiste 360 graden uitzicht van Hong Kong. Het begon te schemeren en Hong Kong werd langzamerhand verlicht. Helaas hadden wij de pech dat het ook net begon te regenen. We konden Hong Kong dus niet bij nacht zien, wat wel erg jammer was. We namen de bus terug en aten laat in de kantine. De trip was zeker de moeite waard en ik denk dat ik hier nog wel vaker kom

Zondag

Vandaag gingen Ina en ik naar mainland China, namelijk naar de stad Shenzhen. De jongen (Marcel)  die we ontmoet hebben op het feest loopt hier stage en dus hadden we met hem om 11uur afgesproken bij de grens. Shenzhen ligt vlakbij Hong Kong en we konden er zelfs met de MTR komen. De rit duurde slechts iets meer dan 30 minuten. Eenmaal bij de grens moesten we door een aantal paspoort controles. Ook moesten we een 5 daagse visum voor China opvragen. Eenmaal de grens over gestoken te hebben merkten we al direct dat we in China waren. De hele ‘vibe’ was al anders. Het eerste waar we dit aan merkten was dat we geen Facebook, instagram of ander sociale mediakanaal konden gebruiken. Ook merkten we het aan de toiletten. Het waren namelijk gewoon gaten in de grond. We waren precies om 11 uur aan de andere kant van de grens en vonden Marcel vrijwel direct. Vervolgens namen we de metro naar Lianhuashan Park. Het metro systeem is net zo goed geregeld als in Hong Kong aangezien het van dezelfde maatschappij is. Toen we metro uitstapten merkten we meteen al dat de sfeer in Shenzhen heel anders is dan in Hong Kong. Zo waren de straten veel weidser en minder druk bevolkt. Ook is de leefstijl veel minder gehaast. Om de zoveel meter kom je de Chinese vlag tegen. Na een kleine wandeling kwamen we aan in het park. Dit is het bekendste park van Shenzhen met als grootste attracties het  bronzen standbeeld van Deng Xiaoping (de stichter van Shenzhen) op de top van de heuvel/berg met uitzicht op de skyline van Shenzhen en het grote meer wat een groot speelparadijs is voor jonge gezinnen. Hier liepen we een tijdje rond het was trouwens nog een behoorlijke klim naar het standbeeld. De temperatuur was heerlijk, namelijk 24 graden en ook de zon kwam door. Helaas was het uitzicht niet zo helder. Na het bezoeken van het park hadden we trek gekregen. We namen de metro naar een shopping district en aten daar een heerlijke lunch. We bestelden verschillende gerechten. Daarna liepen we een tijdje rond in deze wijk. Het was een beetje een gekkenbende. Overal waar je keek waren eet en drink stalletjes die de meest vreemde delicatessen verkochten. Daarnaast had elke winkel keiharde muziek opstaan en werden we heel vaak aangesproken door verkopers die ons van alles aan wilden smeren. Het was dus een hele belevenis. Shenzhen staat bekend om de fake malls en dus konden we het niet laten om er één met 7 verdiepingen te bezoeken. Ik houd eigenlijk helemaal niet van fake producten maar het was wel leuk om eens te zien. We kregen er overigens al snel genoeg van aangezien de verkopers ons constant benaderden en bijna elk winkeltje dezelfde collectie had. Hierna liepen we nog een beetje rond in de omgeving en besloten we weer terug te gaan naar Hong Kong. Ik was nog steeds niet helemaal fit en we waren allebei behoorlijk moe van deze vrij intensieve dag. We namen dus afscheid van Marcel en gingen vervolgens naar de grens. Toen we de grens overstaken en Hong Kong weer in waren voelde het echt even als thuiskomen. Shenzhen was leuk om een dagje te bezoeken, maar ik ben toch wel erg blij dat ik in Hong Kong studeer. Later die avond aten we nog wat op de campus en gingen we naar onze eigen vertrouwde residentie.