De week voor Chinese New Year & Chinese New Year celebrations

31 januari 2017 - Hongkong, Hongkong

Deze week zou een kort lesweekje zijn aangezien we vrijdag geen les hadden in verband met The Chinese New Year Break. Op vrijdag gaan alle local students namelijk terug naar hun familie en voor velen betekent dit terug naar hun familie in mainland China. Aangezien ik altijd op maandag en donderdag vrij ben hoefde ik alleen dinsdag en woensdag naar school. Na de les op dinsdag gingen we met een groepje exchange en local students naar de grootste flower market van Hong Kong. In de week voor oud en nieuw zijn er over de hele stad flower markets te bezoeken waar je exotische huisplanten en -bloemen kunnen kopen. Deze planten en bloemen hebben verschillende betekenissen en moeten geluk brengen in het nieuwe jaar. Dit klonk wel idyllisch dus besloten we mee te gaan. Eenmaal aangekomen in Victoria Park werden we omringd door een super grote mensenmassa en kwamen we er al heel snel achter dat het hier niet alleen om bloemen ging.  Het idyllische en vredige beeld van exotische bloemen verdween als sneeuw voor de zon en maakte plaats voor een eclectische mix van schreeuwende mensen die knuffels, speelgoed, huisdecoratie, drinken, eten en nog meer eten verkochten. Nog niet eens 1/3 van de markt was gereserveerd voor de bloemen. We besloten ons gewoon maar met de mensenmassa mee te gaan en slenterden in een slakkentempo over de markt. Het was vrij intens maar daardoor ook weer erg bijzonder om mee te maken. Als je gewoon met de flow (nauwelijks een flow te noemen) mee ging kon je het ook wel weer waarderen. Dit is typisch een voorbeeld van een evenement die alleen in Azië gewaardeerd zou worden. Overal waren mensen van ongeveer mijn leeftijd die zonder enige gêne schattige knuffeltjes en ander speelgoed stonden te verkopen. Ze dansten en zongen uit volle borst mee met de ingestudeerde liedjes en danspasjes. Het leukste vond ik om de verschillende snacks te proeven. Dit waren vooral heel veel zoete dingen, waarbij ik vaak geen idee had wat ik nou precies in mijn mond stopte. Na een uur rondgelopen te hebben besloten we ook nog even naar de bloemen te gaan. Het rook er erg lekker en bracht oude herinneringen van Vietnam in me naar boven. Daar vierden we ook altijd Chinees Nieuw Jaar met mooie exotische planten. Na deze zeer ‘interessante’ belevenis pakten we de metro weer terug naar de campus. Het was toch wel zeker de moeite waard om te bezoeken.

Op donderdag hadden we erg veel trek in een westerse lunch. We hadden een leuk adresje geadviseerd gekregen van de Australische exchange students. Zij zijn de experts in het ontdekken van leuke, voornamelijk westerse brunch, hotspots. We pakten vol goede moed de metro naar Cause Way Bay. Eenmaal daar leek het een simpele wandeling naar het cafe, maar na ruim een half uur achter google maps aan te hebben gelopen, besloten we het op te geven en bij een ander café te lunchen. Hier kon je all day breakfast eten en hadden ze ook broodjes en wraps. Ik ging voor de lunch combo en kreeg een cappuccino, baguette met avocado, groentes en roomkaas en een heerlijk linzensoepje. Na onze westers uitstapje pakten Ina en ik de metro naar een heel mooi park vlakbij onze Universiteit genaamd Nan Lian Park. Anderen waren hier al geweest en vonden het een van de mooiste plekken waar ze ooit geweest waren. Het is zo bizar hoe je zomaar van alle drukte en hectiek van de stad kunt ontsnappen en je zomaar in een serene omgeving te wanen van natuur en tempels. Op letterlijk 100m van de metro stapten we een hele andere wereld binnen. De tuinen worden overal zo mooi onderhouden. We liepen langs prachtige tempels en watervallen en vergaten even dat we in Hong Kong waren. Aangrenzend aan het park bezochten we de mooie Chi Lin Nunnery. Aangezien het voor religieuze doeleinde gebruikt wordt mochten we geen foto’s van de indrukwekkende Buddha’s binnen maken. Ik denk dat ik vaker naar dit park terug kom aangezien het zo dichtbij onze universiteit is.

Op vrijdag hadden we weer een sportief dagje gepland staan. Zo had een Canadees meisje ons uitgenodigd om de Pineapple Mountain te beklimmen. Het zou een mooie hike zijn naar de mini Grand Canyon van Hong Kong. Dit leek ons wel leuk dus om 11uur vertrokken we. We pakten de MTR naar een afgelegen gebied in New Territories en namen vervolgens nog de tram. We hadden de route van een blog afgehaald en volgden de foto aanwijzingen. Even voelde het alsof we bezig waren met een speurtocht aangezien de hike nergens officieel aangewezen stond en we het dus maar gewoon moesten uitvogelen met de foto’s op de blog. Eenmaal aan onze hike begonnen moesten we even flink afzien. Het begon namelijk met een steile klim naar boven. De zon scheen volop en het was zo’n 22 graden, we hadden het dus behoorlijk heet. Even vroegen we ons af waar we aan begonnen waren, maar al snel zagen we het mooie uitzicht wat alles goed maakte. We vervolgden de weg en kwamen aan bij the mini Grand Canyon. Hier maakten we de nodige foto’s. Omdat het zo’n heldere dag was konden we de skyline van Hong Kong Island in de verte zien. Ook hier werd het weer duidelijk dat Hong Kong echt een ‘city of contrasts’ is. Toen we hier boven op de berg stonden hadden we allemaal even een klein geluksmomentje. Zo beseften we ons hoe bijzonder het was dat we daar te midden van de bergen van Hong Kong uitkijkend op de skyline van de stad stonden. Helemaal aan de andere kant van de wereld. Na onze foto sessies besloten we dezelfde route weer terug te lopen, aangezien het leek alsof de weg doodliep. Achteraf lazen we dat de route gewoon doorliep en dat we uiteindelijk bij een strand terecht zouden moeten komen waar minibusjes ons weer naar de MTR zouden brengen. Pech voor ons dus! Na de hike haalden we nog bubble tea en dronken we dit heerlijk in de zon in een parkje op. Met een voldaan gevoel gingen we weer terug naar de campus.

Zaterdag was het nieuwjaarsdag volgens de Chinese kalender. Overdag hadden we niet veel bijzonders gedaan. We hadden om 5 uur afgesproken om ergens in de stad wat te gaan eten voordat we naar de grote Night Parade in Central zouden gaan. Ik at voor het eerst in Hong Kong Dim Sum, dat werd nog eens tijd! Het was super lekker en na het eten besloten we alvast maar een plekje langs de grote weg Nathan Road te zoeken. Hier zou de parade namelijk langskomen. Om 6 uur zou de pre-demonstration beginnen. Dit was leuk om te zien aangezien er al van alles en nog wat voorbij kwam. Helaas liepen ze steeds rondjes waardoor dezelfde groepen wel drie keer voorbij waren gekomen. Het werd al snel druk terwijl de officiële show pas om 8 uur zou beginnen. Dit werd uiteindelijk pas kwart voor 9. We waren dus al moe voordat de officiële show begon. In de grote optocht kwamen de grote praalwagens voorbij, dit waren wel voornamelijk commerciële bedrijven zoals Cathay Pacific, Bank of China, Ocean Park en natuurlijk kon Disneyland ook niet in het rijtje ontbreken. De grote commerciële bedrijven met hun praalwagens werden afgewisseld door internationale acts (o.a. cheerleaders uit de VS, fanfare uit Italië etc.) maar ook door kleine lokale groepen die echter al voorbij kwamen in de pre-demonstration. Helaas kwam de traditionele dragon en lion dances niet zo vaak voorbij. Er waren hier maar twee acts van. Rond 10 uur begonnen we behoorlijk moe te worden en hadden we het eigenlijk al wel gezien. We waren best wel kapot van het lange wachten en staan, terwijl we nog naar het feest toe moesten. Er was namelijk een groot feest georganiseerd speciaal voor exchange students in een 5-sterren hotel in de uitgaanswijk (LKF) van Hong Kong. Dit feest vond op de 29ste en 30ste verdieping plaats met een spectaculair uitzicht op de skyline van Hong Kong. We moesten ons er weer even voor opladen. Een paar van onze groep, waaronder ik, hadden kaartjes gekocht en gingen daar vervolgens naartoe. We waren met een clubje van vier, de andere vier gingen weer terug naar de campus. Op het metro station ontmoetten we een Duits meisje en een Duitse jongen die beiden een internship deden. Zij liep stage bij een bedrijf in Hong Kong en hij in de naastgelegen stad Shenzhen. Ze vroegen aan ons waar we naartoe gingen en of ze met ons mee mochten. Natuurlijk mocht dat juist alleen maar leuk! Eenmaal in LKF aangekomen, was het nog lang zoeken totdat we het hotel eindelijk gevonden hadden. We waren er inmiddels al drie keer voorbij gelopen. De twee Duitsers konden nog een ticket aan de deur kopen dus dat was gezellig! Vervolgens bracht de lift ons naar de 29ste verdieping. Het was eerst erg rustig, maar al snel stroomde het vol. Vooral de 30ste verdieping was indrukwekkend. Hier was een grote dansvloer met uitzicht op de wolkenkrabbers van Hong Kong. Ook was er een dakterras waar het uitzicht nog indrukwekkender was. De mensen beneden waren net mieren, zo klein. We hadden een hele gezellige nacht en rond 3 uur pakten we de taxi weer terug naar de campus. Achteraf waren we toch heel blij dat we gegaan zijn. Niet veel mensen kunnen namelijk zeggen dat ze in een 5-sterren hotel in Hong Kong op de 30ste verdieping een feest hebben gehad. Dat kan ik ook weer van mijn bucketlist afstrepen!

Zondag overdag hebben we wederom weer lekker rustig aangedaan. Ik had niet zo goed geslapen helaas, dus besloot ik even koffie te drinken in de shoppingmall. Alle kantines op school zijn namelijk gesloten dit weekend vanwege Chinese New Year. In de mall is een grote ijsbaan en er was net een kunstschaatswedstrijd gaande toen ik er was. Dit was wel erg leuk om te zien. Verder hadden we die dag niet veel uitgevoerd, iedereen moest een beetje bijkomen van de vorige avond/nacht en weer opladen voor het grote vuurwerkspektakel later die avond. Aangezien iedereen die dag laat was besloten we maar na de vuurwerkshow te eten. Om half 6 pakten we de MTR naar Tsim Taa Tsui vanaf hier heb je namelijk uitzicht op Hong Kong Island waar alle hoge wolkenkrabbers zijn. Helaas waren we niet de enigen en was het platform waar je normaal de light show kunt bekijken afgezet. Ook liet het weer ons een beetje in de steek. Het was bewolkt en een beetje mistig. In tegendeel tot de voorgaande avond begon de show nu wel precies om 20.00. Op het begin schrokken we een beetje van de harde knallen. Doordat er een gebouw achter ons stond weerkaatste het geluid van het vuurwerk waardoor het net leek alsof het achter ons afgevuurd werd. Dit was gelukkig maar bedrog. Het vuurwerk was heel groots en spectaculair. De mist maakte het juist ook weer mysterieus. De show duurde in totaal 20 minuten. Toen het afgelopen was kwamen we al snel in een mensenfile terecht. Er waren zoveel mensen dat we een tijdje met zijn allen stil stonden. Het was echt gekkenbende, mensen liepen massaal over de straten. Gelukkig kwamen we al snel een winkelcentrum tegen met een grote foodcourt waar we heerlijk gegeten hebben. Ik heb ontdekt dat ik Koreaans eten heel erg lekker vind. Je krijgt hier ten minste nog relatief veel groente bij het eten. Toen we het eten op hadden was het inmiddels al weer 10 uur geweest. Rond half 12 waren we weer terug op de campus en doken we gelijk in bed, we waren kapot!

1. Opa en oma Meppel.:
    3 februari 2017
    Lieve Marit.Dank voor het uitgebreide verslag van de nieuwjaarsviering ca.Nog een gelukkig (chinees) nieuwjaar gewenst! We rekenden niet op zo'n uitvoerig verslag, omdat je had aangekondigd, te miniseren.Dat zouden we trouwens respecteren , want er gaat voor jou wel erg veel tijd in zitten.Gelukkig realiseer jij je, dat je wel een heel bijzondere tijd door maakt in Hongkong.Afgezien van jouw studie ondernemen jullie leuke uitstapjes, waar wij ,op afstand, van mee kunnen genieten, dank zei de mooie foto's en het verslag.Hier alles goed. We gaan richting voorjaar, maar krijgen nog een periode van winters weer.Dat hoort bij Februari. Straks haal ik jouw vader van de trein die terug is uit Iran. Wel Marit, ik stop, denk aan je gezondheid (!)en geniet van je tijd.Het gaat snel dat merk je wel!Liefs opa en Oma.