Het normalere leven begint weer

20 februari 2017 - Hongkong, Hongkong

De afgelopen twee weken kwam er wat meer routine in mijn dagen. Het schoolleven begon weer wat drukker te worden. Zo had ik al aardig wat groepsprojecten en -presentaties op de planning staan waar aan gewerkt moest worden. Het is nog een heel gepuzzel om af te spreken met de verschillende groepjes aangezien het er zoveel zijn en iedereen ook andere roosters heeft. Toch lukt het tot nu toe nog aardig goed. Voor één vak hebben we zelfs een groepje van 9 personen! Dit is pas echt een uitdaging om af te spreken. Naast het schoolwerk ondernamen we natuurlijk ook nog andere leuke activiteiten. Deze deden we vooral in de avonden. Zo hadden we op maandagavond een heel groot Poon Choi Diner/festival dat georganiseerd werd door onze Hall. Poon Choi is een traditioneel Chinees gerecht die vooral tijdens Chinese New Year wordt gegeten.   Het feest was erg groot opgezet. Ina en ik werden uiteraard aan de internationale tafel geplaatst. Zo zaten we aan tafel met mensen uit India, Indonesië, Singapore en de VS. Er stond een grote mysterieuze afgedekte pot midden op de tafel. Na de openingsspeech van de Hall masters en de hosts werd het diner geopend. De potten werden onthuld. Het zag er spectaculair uit. Iedereen begon massaal met hun chopsticks in de pot te graaien en haalden er de meest vreemde dingen uit: hele inktvis tentakels (super lekker!), een gelei achtige substantie (leek wel jellyfish) maar ook de wat bekendere ingrediënten als kip, pork, beef en tofu. Dit aten we tezamen met rijst op. Er was een heel programma met voorstellingen georganiseerd waar we tijdens het eten van konden genieten. ook hier kwamen de meest rare acts voorbij. Variërend van een traditionele dragondacne tot een vreemd spel waarbij de studenten de meest rare opdrachten moesten uitvoeren. Ook werd er een intense dans uitgevoerd door een paar studenten. Na dit bijzondere feest kwam de Chinese Nieuwjaars Viering tot een eind. We kunnen in iedergeval zeggen dat we aan alles meegedaan hebben om dit eens uitgebreid te vieren.

Een bezoek aan Hong Kong is niet compleet als je geen Dim Sum hebt gegeten. Ik had dit al één keer eerder gegeten in Hong Kong maar was nog nooit naar een gespecialiseerde Dim Sum restaurant geweest. In Hong Kong stikt het van de Dim Sums restaurants maar er schijnen er twee toch echt met kop en schouders boven de rest uit te steken. Zo is er het goedkoopste michelin ster restaurant ter wereld genaamd Tim Ho Wan en het andere restaurant One Dim Sum die volgens de locals nog beter schijnt te zijn. Dit moesten we natuurlijk gaan uitproberen! We spraken af met Marcel die toevallig een weekje in Hong Kong was. Van een paar andere studenten hadden we al ‘recommended dishes’ gekregen. Er staat altijd wel een rij, zo ook op dinsdagavond, maar dit ging eigenlijk heel vlot. Zo kregen we de menukaart al tijdens het wachten en konden we eens rustig gaan invullen wat we wilden bestellen. Eenmaal binnen kwamen al vrij snel van bamboe gemaakte stoombandjes tevoorschijn. Binnen no-time was onze tafel gevuld met de meest heerlijke Dim Sum dishes en konden we van alles wat proeven. One Dim Sum stelde ons zeker niet teleur, wat was dit lekker zeg en ook nog eens betaalbaar! Ik ga binnenkort zeker het andere Dim Sum restaurant uitproberen om te beoordelen welke nou echt beter is.

Verder had ik op donderdagavond mijn allereerste Healthy Yoga les. Dit werd gegeven door een Indiase Yogi en was erg ‘interessant’. Het was in iedergeval heel anders dan de bodybalance lessen van Basic Fit. Het thema van de aankomende 8 lessen is Yin en Yang. Hier draait alles om evenwicht. Yin representeert de maanenergie, de vrouwelijke energie, rust en het intuïtieve. Yang slaat op de zonne-energie, de mannelijke energie, actie, dynamiek. Na de bijzondere ademhalingsoefeningen en het zingen van verschillende mantras’s. Begonnen we met Yin yoga waarbij het vooral ging over het los laten van de spieren. Zo houden we de verschillende houdingen net wat langer aan dan in een reguliere yogales. Ook focust Yin zich op zittende houdingen. Het Yang gedeelte is actiever en dit merkte je ook aan de muziek. Zo schakelden we van de rustige Indiase ‘zen’ muziek over naar de wat meer upbeat/bollywood muziek. Ik vond het erg leerzaam om eens van een echte Indiase Yogi les te krijgen. Ook waren er twee Indiase vrouwen die langsliepen om onze houdingen te corrigeren. Ze pushten ze ons vaak net iets verder dan dat we zelf zouden doen. Wat nog wel wennen was waren de verschillende ademhalingsoefeningen en het meezingen van de mantra’s. De kunst is om je over je gêne heen te zetten en de man gewoon maar na te doen. Ik kijk nu al uit naar de volgende lessen en hoop dat ik mezelf ook steeds meer hierin kan ontwikkelen.

Voor het eerst sinds mijn komst in Hong Kong had ik niks gepland staan in het weekend. Hier had ik (en de rest trouwens ook) namelijk eens heel erg zin in. Zo heb ik mijn volgende reis alweer geboekt. Van 29 maart tot 4 april ga ik namelijk naar Tokyo, waar ik Emely ontmoet! Ik heb er super veel zin in om haar daar te zien. Ook zitten we er precies in de tijd van de beroemde  Cherry Blossom Period in Japan ook wel de Instagram periode van Japan genoemd haha.  Emely reist, samen met twee andere exchange students van haar universiteit in Seoul, naar Tokyo en komt op donderdag aan. Ik ga voor het eerst alleen vliegen en kom de woensdagavond al aan. Ook slapen we in hetzelfde hostel. De rest van het weekend stond in het teken van schoolwerk en me verdiepen in de talloze activiteiten die we in Tokyo kunnen gaan doen. Ina had een wat minder relaxt weekendje. Zo begon zij op zondagochtend vroeg (6.30!) aan de Marathon van Hong Kong. Ze ging in eerste instantie voor de halve maar door alle adrenaline en wedstrijdspirit kon ze het helemaal tot het eind volhouden! Ze had al eens eerder een marathon gelopen en doet ook veel aan hardlopen, maar kon vanwege een blessure 2 maanden voor Hong Kong niet veel trainen. De kaarten voor de Marathon had ze al dus eenmaal hier begon ze toch voorzichtig maar weer op te pakken. Nooit gedacht dat ze de hele marathon uit zou kunnen lopen. Ik was natuurlijk super trots en vond dat deze prestatie wel gevierd mocht worden. Zo versierde ik haar bureau met allemaal motiverende en toepasselijke quotes en kocht ik een luxe taartje bij de lokale patissier.

Op maandag had ik een koffie afspraak met een vriendin van Inken (mama’s vriendin in Singapore). We hadden in Le Pain Quotidien afgesproken. Het was erg gezellig. Na 6 jaar in Singapore gewoond te hebben woont ze nu 4,5 jaar in Hong Kong. We praatten over mijn ervaringen hier maar ook een groot deel over haar leven in Hong Kong. Het bevalt haar hier namelijk heel erg goed en ze heeft een eigen travel agency. Hier hebben we veel over gesproken en het was ook erg interessant om meer over het zakenleven in Hong Kong te praten. We gaan zeker nog vaker afspreken. Ik was hierna nog meer geïnspireerd om later voor een internationaal bedrijf te werken en misschien ook wel in het buitenland te gaan wonen.

Op Valentijnsdag zijn Ina, Tenneille (meisje uit canada) en ik naar een Indiaas restaurant gegaan. Hoewel het allemaal vegetarisch was, was het toch erg lekker! Tenneille was net terug van haar reis in Vietnam dus het was erg leuk om even bij te kletsen. Op woensdagavond hadden we Indonesian Night georganiseerd door the Indonesian Society van CityU. Dit was erg goed gedaan en het was ook nog eens gratis! De zaal werd geheel in Indonesische stijl aangekleed. Bij de registratie kregen we een Indonesische waaier en een lekkere appetizer uitgedeeld (sticky rice). De avond begon met een theatervoorstelling over Batavia en een mode show van traditionele Indische kledij. De voorstelling was best heftig en met name voor ons als Nederlanders aangezien het over de koloniale bezetting van Batavia ging, waarbij er ook agressieve Nederlandse soldaten in voor kwamen. Ik was even bang dat wij als Nederlanders geen eten zouden krijgen. Toch bleef de algehele toon van het stuk nog redelijk objectief. Ze benadrukten zowel de positieve (economische groei en intellectuele kennis) als de negatieve (onderdrukking en armoede) gevolgen. Het moraal van het verhaal was dat er tot op vandaag de dag nog veel racisme heerst, maar dat we niet moeten vergeten dat er altijd twee kanten/perspectieven aan het verhaal zitten. Na de voorstellingen werd het buffet geopend. Ook dit stelde ons zeker niet teleur! We kregen van alles een beetje waardoor we alles ook konden proeven. Zo was er o.a.. Rendang, Mie Goreng, Soto Ajam, verschillende desserts en nog veel meer. Ik vond alles heel erg lekker maar mijn favoriet blijft toch wel de Rendang! Kortom het was een zeer geslaagde avond.

Donderdag stond vooral in het teken van huiswerk. Zo komen de eerste examens en deadlines voor groepsprojecten er al weer aan…Toch wil ik ook leuke dingen blijven doen. Vandaar dat we donderdag middag naar een traditionele tea house gingen om te genieten van een heerlijke traditionele thee met dim sums. ’S avonds had ik yogales. Deze keer werd het door een Aziatische vrouw gegeven aangezien de yoga guru nog in India was. De les stond vooral in het teken van Yin Yoga. Het was dus anders dan de normale lessen maar daardoor ook juist weer heel leerzaam. Op vrijdag had ik een lange schooldag die afgesloten werd door een hotpot diner van onze floor. Dit is de Chinese versie van gourmetten. Het was heel erg gezellig en erg goed verzorgd. Ik heb van alles wat geprobeerd en er was eten in overvloed! Iedereen was super aardig en geïnteresseerd. Kortom een geslaagde avond :)

1. Opa en oma Meppel.:
    20 februari 2017
    Lieve kleindochter, Dank voor jouw gezellige verslag,over wat jij "het normale leven "noemt. Voor ons lijkt het een aan een schakeling van uitstapjes te zijn, gelet op de vele lekkere hapjes die langs komen en aan onze neus voorbij gaan(!) maar we lazen ook dat het echte werk inmiddels de balans in evenwicht brengt met je studie.Wat heerlijk dat je ook naar Japan gaat en de reis al geboekt is. Je vader kijkt uit naar de ontmoeting die hij met je zal hebben in Hongkong.Wij hebben voor 15 maart een paar nachten Vaals geboekt bij ons hotel waar we al vaak waren.Jouw ouders dubben over de aanschaf van een nieuwe bank en de keus schijnt moeilijk te zijn maar het lijkt er op dat het wel goed komt, was jij er maar om advies te geven!Marit wat gaat de tijd snel, al weer bijna twee maanden zit je daar, maar voor ons ook fijn te weten dat het je goed bevalt en zelfs al in enige mate je toekomstplannen bepaalt, omdat het buitenland je inspireert. Wel Marit , opa en oma wensen je succes met de studie en zijn blij dat je ons op de hoogte houdt .Ik moest van oma zeggen dat jouw woord- gebruik in de blogs zo goed is en daar sluit ik mij bij aan. Liefs ook van oma,Opa.