Eerste presentatie, 10000 Buddha's en Dragon's back hike

23 januari 2017 - Hongkong, Hongkong

Vanaf nu zullen mijn reisblogs iets minder uitgebreid zijn aangezien ik anders steeds dingen ga herhalen wat te saai wordt voor jullie om te lezen.

De tweede schoolweek was al weer aangebroken. Intergrated strategic communication and international communication vind ik de twee interessantste vakken. Ook hadden we deze week al onze eerste presentatie voor een cijfer. Dinsdag hadden we met ons groepje afgesproken om de presentatie te maken. Het was maar de vraag hoe de samenwerking met local students zou gaan maar dit ging verassend genoeg erg soepel. We moesten een samenvatting geven van een heel theoretisch en moeilijk onderzoeksrapport over theorizing interactivity's effect. Gelukkig had iedereen zich hier al goed op voorbereid en ingelezen. We verdeelden de taken en de volgende dag moesten we de presentatie houden. Dit ging erg goed. Een paar, waaronder ik, presenteerden het. Ik was verbaasd hoe serieus de groepsgenoten dit project namen. Een meisje was verantwoordelijk voor de visuele presentatie en had heel erg haar best gedaan om dit zo mooi mogelijk op te maken. Ook de groepsgenoten die moesten presenteren hadden zich erg goed voorbereid. Om de presentatie aantrekkelijker en interactiever te maken deden we ook een petje op petje af sessie. De winnaars kregen typisch Nederlandse stroopwafels. De studenten vonden deze Hollandse inbreng een erg leuk element. Ook de docent was erg enthousiast en zei dat hij onze presentatie ‘far better than excpected’ vond. Onze eerste opdracht voor een cijfer was dus een succes.

Verder ben ik deze week samen met een paar meiden naar Ladies Night in het uitgaansgedeelte Wan Chai geweest. Dit was erg leuk! Veel drankjes waren namelijk gratis voor de vrouwen! Het was dus een goedkoop avondje/nachtje. Ook heb ik op donderdag met een groepje The Ten Thousand Buddha’s bezocht. Dit kende ik nog van een uitzending van Wie is de mol. Het was erg moeilijk te vinden, waarschijnlijk doen ze dit expres om zo min mogelijk toeristen aan te trekken. Na een behoorlijke klim tussen duizenden goudgekleurde buddha’s kwamen we aan bij the monastry (klooster). Dit was erg indrukwekkend. Na ons bezoekje aan al deze buddha’s besloten we nog het Sha Tin park te bezoeken, waar een hele prettige sfeer heerste. Midden in het park was een groot podium waar de ouderen aan het dansen waren. Dit was erg schattig om te zien. We besloten even aan het water te gaan zitten, toen er opeens een man met flesjes cola en chips op ons af kwam lopen. Hij schudde ons de hand en deelde de drankjes en chips uit. Daarbij zei hij: ‘Welcome in Hong Kong!’ We kregen dus zomaar van een wildvreemde gratis eten! Dit bewijst maar eens hoe gastvrij en vriendelijk de Hong Kongers zijn. Soms wordt dit namelijk nog eens onderschat doordat ze altijd maar haast hebben. In het openbaar vervoer en op de straten kunnen ze namelijk best nog wel eens duwen. In het park bezochten we ook een mooi aangelegde tuin met vijfer en grote koi karpers. Helemaal ontspannen (zen) kwamen we weer terug van onze culturele trip.

In de avond namen een paar locals ons mee uiteten in een locale wijk genaamd Sham Shui Po. Ze hadden een apart tafeltje/kamertje voor ons gereserveerd waar we heerlijke Chinese gerechten voorgeschoteld kregen. Het was erg leuk om dit mee te maken aangezien we er zelf nooit opgekomen waren. Na het eten gingen we nog naar een populair dessert restaurant. Dit was een erg schattig restaurantje waar je de meest bizarre toetjes kon krijgen variërend van een dumpling pudding tot een kleurrijk jelly dessert met vers fruit.

Op vrijdag had ik weer les en ben ik in de middag zelf nog even gaan winkelen in de buurt van Mong Kok. ’s Avonds ging ik met drie andere meiden voor het eerst zelf koken. We maakten een taco buffet in de keuken van Hall 4. Het was leuk om eens in een andere hall te zijn en niet in een restaurant/kantine te eten. Wel is het toch echt duurder dan het eten in de kantine haha. Na een gezellig avondje gingen we weer terug naar onze hall die we plotseling nog wat meer konden waarderen. Hall 10 en 11 zijn namelijk de nieuwste halls en na ons bezoekje aan hall 4 konden we dit toch wel beamen. De ruimtes zijn namelijk veel lichter en ruimtelijker.

Op zaterdag hadden we een heel sportief dagje gepland staan. Veel exchange students hadden namelijk al een aantal hikes gedaan dus vond ik het ook wel eens tijd worden om me eraan te wagen. Zo ging ik samen met een groepje van 5 meiden een 3-4 uur durende hike doen over the Dragon’s Back. Het wordt zo genoemd omdat je over de kam van de berg loopt, ook wel de rug van de draak. Dit schijnt één van de populairste hikes van Hong Kong te zijn. Het weer was ideaal: zonnig, 20 graden en met een lekker windje. We namen de MTR en de bus en begonnen onze hike om 12.30. Blijkbaar hadden we een verkeerde dag uitgekozen aangezien er tegelijkertijd een hardloopwedstrijd (50km en 25km) over hetzelfde parcours gaande was. Constant werden we door hardlopers die:  ‘excuse me, excuse me’ riepen gepasseerd. Dit mocht de pret echter niet drukken, want de spectaculaire uitzichten maakten alles goed. Het pad was prima te doen, maar af en toe was het nog behoorlijk steil en moest je goed je best doen om niet te vallen. Na de officiële hike kregen we de optie om een uurtje verder te lopen om naar het strand Big Wave Bay te lopen. Strand en zee klonk wel aantrekkelijk, dus besloten we het dan ook maar te doen. Het pad ging door de bossen naar beneden. Eenmaal beneden kwamen we in een soort surfers village, erg leuk! Hier was ook de finish van de wedstrijd. We waren toch wel een beetje trots dat we de finish gehaald hadden. Onze overwinning besloten we dan ook maar gelijk te gaan vieren op het terras van een erg leuk Aziatisch restaurant. Ik bestelde een iced passion fruit drink met coconut jelly, dat ik heerlijk in de zon opdronk. We komen zeker nog eens terug om de pad thai uit te proberen! Hierna gingen we naar het strand waar een hele relaxte vibe heerste. De Aussies in ons groepje voelden zich hier wel thuis en zeiden dat het een soort Australië in het klein was. Er waren namelijk mensen aan het surfen en mensen die lekker op het strand omringd door vrienden aan het chillen waren. Aangezien het al laat in de middag was kregen we het een beetje fris en besloten we weer terug naar de campus te gaan. Maar we komen zeker nog eens terug en misschien dat ik dan ook wel een surfboard huur!

Op zondag heb ik een beetje rustig aangedaan. Zo heb ik maar eens wat schoolwerk gedaan, want je zou bijna vergeten dat de studie de ‘echte’ reden is van mijn verblijf hier. Ina en ik hebben dan wat uurtjes in de school bibliotheek gezeten. 's Avonds gingen we uiteten in Mong Kok. We hadden een lekker Koreaans/Japans restaurantje gevonden. Daarna hebben we nog een beetje rondgeslenterd. Mong Kok blijft namelijk indrukwekkend!

1. Opa en oma Meppel.:
    24 januari 2017
    Dag lieve Marit. Wat geweldig dat je ons op de hoogte houdt met jouw gezellige blogs.We krijgen zo een leuk inkijkje van jouw leven in Hongkong.We zijn trots op jou, dat jij je er zo goed door heen slaat en na jouw eerste presentatie het predicaat"Far better dan excpected"verwierf.Weet je het cijfer al?Jouw verhaal ondersteund met foto"s is boeiend!
    Opa en Oma maken het goed,komen gelukkig nog toe om leuke dingen te doen en zijn gezond.Zondag nog ruim 2 uur gewandeld in de bossen van Uffelte bij Havelte.Marit dank voorje verslagen en we verheugen ons op de volgende reeks foto"s.succes met de studie. Liefs O en O.