Life of an exchange student at CityU

28 februari 2017 - Hongkong, Hongkong

Onder het mom: ‘Life is better at the beach’ besloten we van vandaag (zaterdag) een stranddagje te maken. Helaas moesten we allemaal wel leren, dus namen we de studieboeken (readings) gewoon mee naar het strand. ‘Living the Aussie life’, zouden mijn ouders zeggen. Het zou namelijk erg mooi weer worden en het zou te zonde zijn om de hele dag op de campus te blijven. Ik ging met een groepje meiden die ik nog niet zo heel goed kende, wat ik leuk vond omdat ik zo weer nieuwe mensen leer kennen. Veel van hen zijn Franstalig zo komen er twee in Canada (waarvan er één oorspronkelijk uit Monaco komt), een ander meisje komt uit Zwitserland (Genève) en weer een ander is Frans. Lindsey en ik waren de enigen die niet Franstalig waren. We besloten om naar Stanley beach te gaan. We gingen weer met de metro en daarna nog een stukje met de bus. Tijdens de busrit langs de kustlijn hadden we al hele mooie uitzichten. Het was stralend weer en zo’n 24 graden toen we uit het busje stapten. We gingen eerst nog even naar Stanley market waar ik bijna een ‘hippie’ broek had gekocht. Een ander meisje besloot het wel te kopen. Na het bezoek aan de markt gingen we naar Stanley beach. Met de stap dat we dichter bij zee kwamen begon het ook steeds bewolkter te worden. Eenmaal bij het strand aangekomen was het in nog geen 15min helemaal dicht getrokken. Ook ging de temperatuur ineens naar beneden. Dit was even balen. Toch besloten we te bijven. We picknickten op het strand en volleybalden met onze nieuwe volleybal. Verder relaxten we een beetje op het strand en werd er ook nog geleerd. Rond half 4 klaarde het ineens op en begon de zon weer te schijnen. De temperatuur ging weer flink omhoog en van het ene op het andere moment lagen we in onze bikini’s weer te zonnen. Rond half zes gingen we weer terug, we waren blij dat we doorgezet hadden en dat we toch nog wat zon hebben gehad. De rest van de week stond vooral in het teken van school. Zo had ik op woensdag mijn eerste mid term exam voor het vak interactive digital media. Deze toets moesten we online in een computer lokaal invullen. We kregen er een uur voor maar ik was al binnen 10 minuten klaar…Gelukkig met een positief resultaat, ik had namelijk 19 van de 20 vragen goed! Ik kon dus met een voldaan gevoel naar de ballet/dansvoorstelling later die avond. In de maanden dat we hier zijn is er namelijk het Hong Kong’s Art Festival waarin er allemaal culturele activiteiten plaatsvinden. Ik ging met een groepje naar een voorstelling van het Bayerische Staatsballet II. Dit vond plaats in the Hong Kong Academy of Arts in Central. Wij kregen als studenten een korting en zaten helemaal bovenaan in de theaterzaal, wat erg hoog was! Maar het zicht was prima. De voorstelling bestond uit vier verschillende stukken. Zo was er eerst klassiek ballet, gevolgd door moderne dans, daarna meer jazz ballet en als laatste stuk een heel experimenteel stuk. De eerste drie stukken waren voor de pauze. Het vierde stuk duurde het langst en kwam als enige na de pauze. Mijn voorkeur ging uit naar de stukken voor de pauze. Er was namelijk veel meer dans. Het laatste stuk was namelijk erg experimenteel. De dansers hadden de meest vreemde kostuums aan wat het dansen vrijwel onmogelijk maakte. De muziek paste er erg goed bij en bevatte helemaal geen melodie. Persoonlijk vond ik het vierde stuk wat te lang duren en had het wat mij betreft anders ingedeeld kunnen worden. Het liefst had ik gehad dat alle stukken even lang duurde. Toch was het een hele leuke en culturele avond. Ook leuk om weer met allemaal ‘nieuwe’ mensen te gaan. Zo ging ik vooral met Finnen om en een Duits meisje. We hebben dan ook meteen een culturele Hong Kong Facebook pagina aangemaakt waarin we culturele evenementen kunnen plaatsen aangezien we hier ook allemaal erg geïnteresseerd in zijn.

Op zaterdag ochtend ging ik samen met twee andere meiden naar een gratis yoga Facebook event op Hong Kong Island direct aan de haven. Velen hadden afgezegd in verband met het weer. Het was namelijk helaas de slechtste dag tot nu toe in Hong Kong. Zo was de temperatuur ineens 11 graden! En regende en waaide het behoorlijk hard. We twijfelden heel erg of we door moesten zetten maar besloten het gewoon te doen. We hadden onszelf goed ingepakt (wat de yogasessie niet bevorderde) en kregen ook dekens uitgedeeld in onze goodie bag. Het evenement werd in samenwerking met een honden adoptie centrum georganiseerd door een Australische yoga club. Er waren namelijk ook puppies die we konden knuffelen, aaien en adopteren. Wees gerust pap en mam er komt geen puppy jullie kant op. Het event heette dan ook Furry Friends Yoga. We kregen de yoga les onder de wolkenkrabbers en direct aan het water met uitzicht over de haven van Hong Kong. Dit was zo surrealistisch, maar heel bijzonder! Toen we eenmaal begonnen stopten het ook met regenen. Er waren nog best veel mensen op komen dagen. We lagen hutje mutje op de steigers, maar dit mocht de pret niet drukken. Het was dan ook niet de meest comfortabele yoga les maar een bijzondere ervaring was het wel. Ook werden we door een drone gefilmd. Ik verwacht dus dat er nog een soort after movie komt. Ik kijk er nu al naar uit om ons te zien stuntelen op de natte yoga matten. De les duurde zo’n 75 minuten, daarna kregen we een gratis lunch, bestaande uit een heerlijke frisse salade met verse vis en nog wat andere organic snacks. We hadden het behoorlijk koud gekregen en besloten weer terug te gaan naar de campus. Toch waren we wel blij dat we gegaan waren. ’s Avonds hadden we nog iets leuks op het programma staan. Zo gingen we naar International Night wat georganiseerd werd door the International Community een samenwerking van verschillende universiteiten in Hong Kong. We kregen eerst allemaal verschillende optredens van studenten te zien. Laten we het zo stellen: ik bewonder dat ze zoveel lef hadden om mee te doen. Van alles kwam er voorbij. De één net even wat getalenteerder dan de ander. Het grappigste vond ik nog de groep genaamd Broadway Fever die hun passie voor musicals met de rest wilde delen. Charisma hadden ze zeker wel… Na 1.5 uur naar de voorstellingen gekeken te hebben, hadden we om 21.30 wel erge trek gekregen. En het buffet stelde ons zeker niet teleur zo was er een groot scala aan gerechten van allerlei verschillende keukens. Dit was echt ‘heaven’ voor mij! Zo kon ik van alles een beetje proeven. Natuurlijk vond ik de Thaise keuken het lekkerst. De kwaliteit van het eten was ook erg goed en authentiek. Nadat we ons eten op hadden gingen de lichten uit en de muziek aan. Ineens bevonden we ons op de dansvloer. Ook dit was bijzonder…We besloten ons gewoon maar te laten gaan en met de rest mee te doen. De muziek was erg gevarieerd: van Bollywood muziek tot muziek van de Black Eyed Peace alles kwam voorbij. Kortom weer een geslaagde en bijzondere avond!

Zondag was weer een studie dagje. Dinsdag had ik mijn tweede mid term final, maar nu voor het vak Fundamentals of Persuasive Communication. Deze was behoorlijk pittig. Hopelijk hoor ik het cijfer snel. Nadat ik dit artikel getypy heb ga ik alles rondom school even van mij afzetten en me lekker voorbereiden op de mini vakantie naar Maleisië. Morgen ochtend (woensdag ochtend) vlieg ik namelijk samen met Ina om 10.00 naar Kota Kinabalu! ’s Avonds vliegen Lindsey en Zhuli ook onze kant op. En op donderdag komt er nog een meisje. We verblijven allemaal in dezelfde hostel. Op maandagavond vliegen we weer terug.