Vakantie naar Maleisië

13 maart 2017 - Hongkong, Hongkong

Woensdag 1 maart:

Vandaag begint onze trip naar Maleisië! De wekker ging al om 6 uur aangezien we om 10.05 al in de lucht zouden zitten. Het begon direct al goed, aangezien we de bus naar het vliegveld al twee keer voorbij zagen rijden, omdat hij vol zat…Even werd het nog spannend of we ander vervoer moesten regelen, maar gelukkig konden we wel in de derde bus (drie keer is scheepsrecht zullen we maar zeggen). Op het vliegveld ging alles voorspoedig. Gelukkig werd mijn handbagage niet gewogen, ik zat namelijk, als ’s werelds slechtste inpakker, niet geheel verrassend over het maximale gewicht. Ik ben benieuwd hoe het straks zal gaan als ik ga backpacken, maar dat is voor latere zorg. Het was een fijne vlucht en omdat het erg leeg was hadden we alle ruimte. Na drie uur vliegen landden we op het vliegveld van Kota Kinabalu. Vanuit het vliegtuig hadden we al uitzicht op het prachtige heldere water en de omliggende eilanden. Ik haalde gelijk een lokale simkaart zodat ik overal data had. We namen de taxi en hadden meteen door dat we in Azië waren aangezien we begroet werden door een reusachtige spin. Na zo’n 20 minuten kwamen we al aan in onze wijk. Het was een kleine backpackers district met hippe barretjes, cafeetjes en hostels, waaronder het hostel B&B@21 wat voor de komende 5 nachten onze thuisbasis zou zijn. Er hing een erg prettige en relaxte sfeer. We checkten in en hadden een 6 persoons kamer. Nadat we ons even opgefrist hadden besloten we in het naastgelegen ‘hipster’ café te lunchen. Het was 30 graden dus bestelden we een verfrissende smoothie en een salade. Helaas stelde de salade niet zoveel voor en hadden we nog net zoveel trek als voor de lunch. Eenmaal de straat uitgelopen, kwamen we een self service food corner tegen. Hier haalden we onze tweede lunch, wat spotgoedkoop was. Voor nog geen €1.50 hadden we een complete maaltijd! Dit was vele malen goedkoper dan de eerste lunch. We kwamen er dus vrij snel achter dat Maleisië veel goedkoper is dan Hong Kong! Verder gingen we de stad verkennen en lieten we ons informeren over de verschillende activiteiten die we konden gaan doen. Er is namelijk erg veel te doen in de omgeving. De stad is knus en alles is op loopafstand te belopen. Heel anders dan Hong Kong! Na even op de boulevard rondgelopen te hebben besloten we meteen op de lokale vismarkt te eten. We zochten onze eigen krab uit en bestelde nog wat andere gerechtjes. Het was nog een hele worsteling om de krab open te maken met de bijgeleverde tang. Ondanks het slachtveld die we aangericht hadden was het wel erg lekker. ’s Avonds gingen we nog even langs de night market wat een beetje tegenviel vergeleken met de markten van Hong Kong. We waren redelijk op tijd weer in het hostel en wachtten op de andere meiden (Zhuli en Lindsey) die na middernacht arriveerden. We bespraken alle dagtrip opties en besloten de volgende dag te gaan eiland hoppen en een beetje uit te slapen.

Donderdag:

We gunden onszelf wat extra tijd in de ochtend om een beetje uit te slapen. Het fijne aan onze hostel was dat we gratis ontbijt kregen. Dit was verder erg simpel en bestond uit: toast, boter, pindakaas, jam, thee, koffie en appels. Er was een klein tuintje waar we dit op aten. Rond half 11 gingen we naar de tourist information centre om de trip voor de volgende dag naar the rainforest alvast te boeken. Daarna gingen we door naar Jesselton Pier waar vandaan de boten gingen naar de verschillende eilanden. We besloten 2 eilanden te doen: Sapi (het grote eiland voor verschillende activiteiten) en Manukan (een rustiger eiland). Ook boekten we een snorkelset en het parazeilen! Helaas duurde het allemaal erg lang voordat we eindelijk op de boot mochten. Na een hele tijd afgewacht te hebben kregen we in de gaten dat je je hier actief op moet stellen en er gewoon achteraan moet gaan anders zit je aan het einde van de dag nog aan de kade te wachten. Gelukkig deden we dit en konden we eindelijk op de boot. De rit was maar 15 minuten en de turbo stond ook echt aan! We kregen meteen het gevoel dat we in een ansichtkaart waren beland. Het water was zo helder en de eilanden zagen er zo tropische en exotisch uit! We waren meteen in vakantiestemming. Lindsey, Ina en ik gingen direct parazeilen. In een andere speedboot gingen we naar de plek toe. Lindsey en ik gingen eerst. We kregen een speciale harnas aan en gingen  geleidelijk aan hoger en hoger. Het uitzicht was spectaculair. Het was minder eng dan ik had verwacht maar niet minder leuk! We lunchten nog even wat op het eiland en informeerden naar de grote zipline. Van Sapi eiland naar Gaya eiland is namelijk een grote zipline genaamd the Coral Flyer, dit wilden wij heel erg graag doen. Er werd ons van te voren verteld dat het niet nodig was om dit vooraf te boeken, maar blijkbaar was dit niet het geval. Op het eiland werd namelijk verteld dat we dit wel hadden moeten doen en dat het nu uitverkocht was. Dit was wel jammer aangezien we dit al erg lang wilden doen. Een jongen die op het eiland werkte stelde voor om ons op een korte hike door het eiland te nemen. We volgenden hem en kwamen bij een prachtig afgelegen strandje terecht. Het leek net alsof we op een filmset terecht waren gekomen, heel idyllisch. Er hing zelfs een zelfgemaakte schommel. Natuurlijk maakten we hier de nodige foto’s. We konden helaas niet lang blijven aangezien we nog een eiland op de planning hadden staan. We liepen weer terug en zagen onderweg een paar grote leguanen wegkruipen. Om 15.30 zou de boot ons naar het andere eiland brengen, helaas bleek ook hier dat ze niet zo punctueel zijn. Meer dan een halfuur laten werden we dan eindelijk opgepikt. Manukan was een verzorgder en minder druk eiland. We gingen meteen het water in om te snorkelen, want we zeulden niet niks voor niks onze snorkel set en flippers de hele dag met ons mee. Het water was erg helder en we zagen ook een paar mooie vissen waaronder een regenboog vis. We filmden dit uiteraard met onze GoPro’s. Om half 6 werden we weer opgehaald en naar de pier gebracht. We fristen ons even op in de hostel en gingen vervolgens uiteten bij een erg goede Thai. Dit had ik van te voren opgezocht. Tiffany was inmiddels ook gearriveerd en dus sloot zij zich bij ons aan. Ik kon eindelijk weer eens Thai’s eten! Dit is namelijk mijn lieveling keuken, maar vreemd genoeg had ik het nog niet eerder gehad tijdens mijn exchange. In Hong Kong ben ik namelijk nog niet heel veel Thaise restaurants tegengekomen. We bestelden verschillende gerechten en deelden deze met elkaar zo bestelden we o.a. pineapple fried rice (geserveerd in een hele ananas), groene curry met rijst en mijn lievelingsgerecht seafood Pad Thai! Het was heerlijk. Ook lag het restaurant erg leuk gelegen aan de haven. Terug in de hostel kletsten we nog wat met nieuw aangekomen reizigers. Altijd interessant om de verhalen van anderen te horen.

Vrijdag:

Vandaag hadden we een dagtrip naar het National Park op de planning staan. Lindsey, Ina en ik werden om 8 uur door het shuttle busje opgehaald. Verder zaten er nog een ouder schots stel en twee Chinese vrouwen in het busje. Na 1.5 uur rijden stopten we onderweg bij een uitzichtpunt waar we uitzicht hadden op Mount Kinabalu. Hier maakten we de nodige foto’s en vervolgens vervolgden we de route. We stopren bij een rainforest en maakten daar een korte hike. Na een uurtje rijden kwamen we aan bij National Park Kinabalu. Hier gingen we the tree top hike doen (Canopy walk). Je mocht hier niet zomaar foto’s maken en filmen. Vandaar dat we een kaartje voor de GoPro en een kaartje voor de camera van Lindsey kochten. Na een behoorlijke klim kwamen we bij het begin punt van de canopy walk aan. Het is een loop/touw brug die van de ene naar de andere boom gaat. Onderweg waren verschillende platforms. Er mochten per brug maar 6 personen op, waardoor het erg lang duurde voordat we het hele pad hadden afgelegd. Toch was het een mooie tocht. Na the canopy walk hadden we een uur vrije tijd voordat we met de groep gingen lunchen. De hotsprings trok ons niet zo aan aangezien het heel commercieel en niet natuurlijk was. Wij besloten daarom naar de waterval te lopen. Het water was ijskoud, maar ondanks dat wilden we er toch even in zwemmen. Dit hebben we dan ook gedaan en gefilmd met de GoPro. Na deze verfrissende duik gingen we met het busje naar het restaurant, waar we met uitzicht op de rivier heerlijk geluncht hebben. Inmiddels hadden we best wel trek gekregen, het was namelijk al half 3. Na de lunch reden we weer terug naar onze hostel. Het was nog een behoorlijke lange tocht. In totaal hebben we er ongeveer 3 uur over gedaan. De rit was een behoorlijk avontuur. De chauffeur dacht volgens mij dat hij in een race circuit terecht was gekomen. Zo zette hij de volle achtervolging in op een laaiende ambulance. We raceten het berggebied uit.  ’s Avonds boekten we de trip voor de volgende dag en gingen we met Tiffany, Thy en Zhuli eten op de lokale markt. Thy is een Vietnamees meisje die we in het hostel ontmoet hadden. Ze is geboren en getogen in Duitsland en had net haar stage in Bangkok afgerond. Op de lokale markt was het eten spotgoedkoop voor iets meer dan 2 euro hadden we al een heerlijke maaltijd! Hier slenterende we de rest van de avond nog even doorheen en kochten we de nodige snacks en drankjes.

Zaterdag:

Vandaar werden we nog eerder door de shuttle bus opgehaald, deze stond namelijk al om 7.15 voor de deur van het hostel. Na 1.5 uur gereden te hebben kwamen we bij een klein haventje aan. Vanuit hier werden we met de speedboot naar Survivor Island gebracht. Wat was dit een prachtig eiland zeg! We werden hartelijk en met een welkomstdrankje ontvangen door het personeel van het resort. Ze legden uit hoe ons programma er uit zou zien en vertelden over de verschillende activiteiten die er op het eiland te doen zijn. Wij besloten meteen the volcano mud walk te doen. De duikinstructeur Eleven (soort van Tarzan) nam ons mee naar ‘the mud pool’. Het was heel bizar om er in te zwemmen. Door de gassen blijf je namelijk drijven, waardoor zwemmen en lopen erg moeilijk was. Eleven lachte ons steeds uit en filmden onze race. Het was een hilarische ervaring. Daarna liepen we weer een kilometer terug naar het strand waar we met zijn allen tegelijk het water in doken. Het was zo fijn om alle het modder van ons af te spoelen. Inmiddels werd het lunchbuffet op het strand en direct aan het water al weer klaargemaakt. Wat was dit lekker zeg! We waren zo blij om weer zoveel groentes en fruit te krijgen. Onder de palmbomen en pal naast de heldere zee genoten we van onze heerlijke lunch. Dit was echt wel een hoogtepunt van mijn hele exchange. Na de lunch besloten we te gaan snorkelen. Eleven nam ons weer mee en legde van alles vast met mijn GoPro. Zo maakten we veel filmpjes en foto’s. Het koraalrif met allemaal verschillende vissen was prachtig. Ik heb zelfs Nemo gespot! Als laatste activiteit gingen we naar de ‘wipe out’ baan. Deze was net opgezet en dus waren wij de proefkonijnen. Ina en Lindsey deden een race, die ik natuurlijk vast moest leggen. Dit was zo hilarisch! Vooral Lindsey zorgde voor leuk beeldmateriaal. Helaas moesten we om half 3 survivor island al weer verlaten en gingen we door naar onze volgende activiteit. We hadden namelijk een combi van twee trips in één dag gepropt. Zo gingen we nu naar the riviercruise op het vaste (ei)land. Het begon met een high tea. Daarna gingen we op de boot om de speciale neusapen te spotten. Deze waren gigantisch. Helaas  zaten ze wel ver van ons vandaan en hoog in de bomen. Na iets meer dan een uurtje gevaren te hebben gingen weer terug naar het restaurant,  gelegen aan het water waar we een heerlijk diner kregen. Inmiddels was het donker geworden en stapten we nog een keer op de boot. Nu niet voor de apen maar voor de vuurvliegjes. Deze verzamelden zich in de bomen en lichtte de bomen op. Dit was een erg mooi gezicht en even kreeg ik het kerstgevoel. Er kwam zelfs eentje op de boot. Rond 8 uur bracht de shuttle bus ons weer terug naar het hostel. We waren erg moe, maar het was een geweldige dag! In het hostel namen we een lange douche om de modder goed van ons af te spoelen. Ondanks onze vermoeidheid konden we het niet laten om toch nog even naar ons filmmateriaal te kijken. Dit was zo leuk om terug te zien. Ik ben nog van plan om een compilatie video van Maleisië te maken, maar dit gaat nog wel eventjes duren.

Zondag:

Na alle dagtrips besloten we vandaag beetje rustig aan te doen. Zo trakteerden we onszelf op een heerlijke verse breakfast bowl in het centrum, waar ook de beruchte Sunday Market was. Het was een hele grote en veelzijdige markt. Wel was het vandaag erg heet, waardoor ik de verleiding van een verse watermeloen sapje niet kon weerstaan. Het sap in de watermeloen werd gepureerd en vervolgens kreeg ik het in de watermeloen ook geserveerd. Verser kon dus niet! Op de markt kochten we nog wat souveniertjes waaronder ik een mooie sjaal. Lindsey zou einde van de dag weer terug vliegen naar Hong Kong. Vandaar dat we nog een klein uitstapje naar the City Mosque (moskee) deden. Aangezien we niet goed wisten of we in onze korte broek door de moskee mochten lopen trokken we voor de zekerheid de knalroze gewaden aan. Helaas was de moskee van binnen niet zo bijzonder waardoor we al snel weer buiten stonden. Toch was het wel leuk om een bezoeken aan de moskee te brengen aangezien dit de dominante religie is in Maleisië. Terug in het hostel kwamen we anderen (Nederlandse jongens, een Ier en een reislustige pensionado) tegen die net als wij nog even ergens in de stad wilden gaan lunchen. We besloten met ze mee te gaan en aten voor nog geen € 1.50 een heerlijke grote gevulde roti in een lokaal restaurantje. Het was erg gezellig en leuk om over alle verschillende reisverhalen en achtergronden te horen. Vooral de reislustige pensionado uit Engeland had behoorlijk wat mooie verhalen te vertellen. Zo ging hij 25 jaar geleden met zeer vervroegd pensioen en heeft hij sindsdien de meest prachtige reizen gemaakt. Inmiddels heeft hij al meer dan 80 landen gezien en is hij ook op elk continent geweest (ja, zelfs Antarctica!). Helaas moesten we al weer afscheid nemen van Lindsey, aangezien zij de volgende dag belangrijke lessen had die ze niet kon missen. Ina, Thy en ik gingen de rest van de middag even relaxen in onze hostel. Helaas moest er ook nog eventjes geleerd worden aangezien we die week midterm exams hadden. Om 5 uur hadden we met het groepje van het hostel afgesproken om naar First Beach Tanjung Aru te gaan om de zonsondergang te zien. Heel toevallig waren drie van hen Nederlanders. Twee waren op exchange in Singapore en de andere jongen had net zijn baan in Nederland opgezegd om 4 maanden in Zuid-Oost Azië rond te reizen. Ook de pensionado ging met ons mee. Het was erg druk op het strand en al snel werd ons duidelijk waarom. De zonsondergang was namelijk schitterend. Het werd eigenlijk alleen maar mooier en toen de zon eenmaal onder was, was de lucht op zijn mooist. Door de wolkensluiers kleurde de lucht verschillende tinten rood, oranje en paars. We hebben nog op het strand in de foodcourt gegeten. Wederom was dit weer erg lekker en goedkoop. We namen de Uber terug en chillden nog wat in het hostel. Ook boekten we nog onze ochtendprogramma, een trip naar the Mari Mari Cultural Village. Dit zouden we samen met een Nederlander en een Griek gaan doen.

Maandag:

Vandaag vliegen we helaas weer terug. Gelukkig was dit pas om 16.35 waardoor we nog de hele ochtend hadden. We besloten om het maximale er uit te halen en gingen rond 9 uur samen met een Nederlander en een wat oudere Griek naar the Mari Mari Cultural Village toe. Dit was ruim een half uur rijden en ligt verscholen in de bossen. Lokale stammen hebben authentieke huizen nagebouwd waarin demonstraties gegeven worden hoe er vroeger door de stammen geleefd werd  volgens de traditionele gebruiken en gewoonten. Het was allemaal erg goed geregeld. Zo werden we in kleine groepjes ingedeeld en kregen we een eigen gids die ons door the village rondleidde. We kregen verschillende workshops en demonstraties van verschillende delicatessen (eten en drinken), gelegenheden (bruiloften), activiteiten (jagen met de blaaspijp, springen op indoor trampoline) en mochten een henna tatoeage laten zetten. Na de wandeling kregen we gezamenlijk met de hele ochtendgroep bij het grote podium een traditionele welkomstdans van de verschillende stammen te zien. Dit was erg leuk! Vooral de bamboedans was erg indrukwekkend. Na de voorstelling kregen we een heerlijke lunch in het restaurant. De omgeving was erg mooi en het buffet was zoals we hier inmiddels van Maleisië gewend waren weer zeer uitgebreid. Na de lunch moesten we nog haasten naar het hostel. Gelukkig werd er weer een Uber voor ons geregeld. In het hostel checkten we uit en vervolgens gingen we naar het vliegveld. We waren uiteindelijk ruim op tijd en mochten overal erg vlot doorlopen. Tijdens de vlucht hebben we onze laatste Maleisische Ringgit uitgegeven aan een maaltijd. Zo hebben we toch nog de lokale specialiteit Nasi Lemak geproefd! Om half 8 kwamen we aan in Hong Kong en ruim een uur laten stonden we al weer op de campus. De reis verliep dus erg soepel. Helaas is onze vakantie al weer ten einde, maar we hebben er echt heel erg van genoten! Gelukkig is mijn avontuur nog lang niet voorbij in Azië en vlieg ik over minder dan een maand al weer naar Tokio!